29 Mayıs 2023 Pazartesi

FRİG (Phrygia) YOLU - 3

Sarıcaova (Afyonkarahisar)-Bahşeyiş Anıtı-Gökbahçe-Büyükyayla (Eskişehir) – 20.05.2023

Zahran Vadisi (Sandıközü-Göcenoluk-İkizoluk) Eskişehir – 21.05.2023

Yol Dağcılık programlı etkinliği olarak 20-21 Mayıs 2023 tarihlerinde 3. FRİG (Phrygia) YOLU faaliyetimizin ilk günü (20.05.2023 Cumartesi) Sarıcaova (Afyonkarahisar)-Bahşeyiş Anıtı-Gökbahçe-Büyükyayla (Eskişehir), ikinci günü ise Zahran Vadisi (Sandıközü-Göcenoluk-İkizoluk-Eskişehir)

arasını yürüdük. Bu faaliyetimiz ile ilgili olarak en sonda söyleyeceklerimi en başta yazmak istiyorum. 1991 yılından bu yana yaklaşık 32 yıldır yaptığım dağcılık ve doğa yürüyüşlerinde gezip gördüğüm en güzel 3-5 rotadan biri kesinlikle burası. Ülkemizde hâlâ bozulmadan bu kadar doğal, bu kadar bâkir kalabilmiş
yerlerin olması ise çok sevindirici. Rota resmen yetişkinler için tabiat ananın hazırladığı doğal oyun parkı, aquapark gibi. Her yer yemyeşil. Her yer rengarenk çiçek. Her yerde sürekli akan çeşmeler var. Gökyüzünde ismini bilemediğim çeşit çeşit kuşlar, keklikler, şahinler, kartallar var. Sonsuz yeşilliğin ortasında kırmızı kiremitli
otantik evleriyle içinden geçtiğimiz 6 küçük köy, aynı ünlü şairimiz Ahmet Kutsi TECER’in şiirinde olduğu gibi. “Orda bir köy var, uzakta. Gezmesek de, tozmasak da o köy bizim köyümüzdür…” Bu sefer hem gittik hem gezdik hem de gördük çok şükür. 1100-1300 m rakım aralığında son yağmurlar ile biraz çoğalmış derenin bir o tarafına,
bir bu tarafına geçerek her şeyden uzak yürümek çok büyük bir mutluluk. Kuş, su ve rüzgâr sesi dışında müthiş bir sessizlik ortamı. Ne motosiklet, ne de herhangi bir araba sesi duymadık. Köylerdeki üç-beş ihtiyar dışında iki gün boyunca sadece 3 tane çoban ile karşılaştık. İnsan az olunca çöp de görmedik doğal
olarak. Sonuç olarak bizi buralara getiren bilge rehberimiz Zeki Hoca’ya grup kararını bildiriyoruz. “Yaz kızım. Karar verildi; bundan böyle her yıl her şeyden uzaklaşıp rehabilite olarak huzura kavuşmak için bu mevsimde Zahran Vadisi’ne ve bu etaplara gelinecek. (Nokta)” Etkinliğimizin birinci günü
(20.05.2023 Cumartesi) sabahı Döğer kasabasına gelip köy fırınından aldığımız simit, poğaça ve haşhaşlı (Haşgeşli) ile köy kahvesinde kahvaltımızı yapıyoruz. 07.30’da Döğer’den ayrılıp yürüyüş başlangıç noktası Sarıcaova Köyü’ne giderken bir önceki etapta yürüdüğümüz Arslankaya Tapınağı’na uğrayıp
fotoğraflar çekiyoruz. 08.10’da da Sarıcaova Köyü’ne gelip yürümeye başlıyoruz. 1300 m rakımdan 1100 m rakıma doğru genellikle düz ve çok tatlı bir eğim ile iniş yaparak 1. Frig Yolu etabında gördüğümüz Bahşeyiş Anıtı’na geliyoruz. Oradan da Gökbahçe Köyü’nün içinden geçerek 14.35’te vardığımız Büyükyayla

Köyü’nde birinci gün yürüyüşümüzü bitiriyoruz. Wikiloc’a göre bugün 137 m irtifa kazancı, 217 m irtifa kaybı, 1.102 m minimum, 1.320 m maksimum irtifa arasında toplam 17,59 km yürümüşüz. Gökbahçe Köyü’nden itibaren ara ara yağmur yağmaya başlıyor. Buradan aracımız ile

Büyükyayla Köyü yakınlarındaki Nekropol alanına gidip gezdikten sonra çadırları kuracağımız Emre Gölü Kamp Alanı’na gidiyoruz. Yağmur biraz daha çoğalıyor. Kamp alanında bulunan bina saçaklarının altında yağmurun azalmasını bekliyoruz. Gürül gürül akan çeşmesi, tertemiz tuvaletleri ile çok güzel bir kamp yeri
olan burada geçen yıl da kamp yapmıştık. Bu senenin farkı yağmur yağdığı için çadır kuracağımız yeşil alanın vıcık vıcık su olması. Bir saat kadar sonra yağmur kesiliyor ve bir daha da yağmıyor. Güneş açıyor. Bazı arkadaşlar nispeten suyu çekilmiş yeşil alana ben ve
birkaç arkadaş ise taş döşeli alana çadırlarımızı kuruyoruz. Gerisi keyif ki keyif. Ne siz sorun ne de ben anlatayım. Etkinliğimizin ikinci günü sabahı 06.00’da kalkıyoruz. Yoğun bir sis tabakası var. Gece yağmur yağmıyor ama rutubetten çadırlarımız sırılsıklam ıslak.
Yapacak bir şey yok. Bu da bu işin cilvesi. Islak çadırlarımızı toplayıp 07.00’de
Döğer'e hareket ediyoruz. Sabah hava serin olduğu için köy kahvesinde kahvaltımızı yaparak ikinci gün yürüyüşümüzün
başlangıç
noktası Sandıközü Köyü’ne gideceğiz. Afyonkarahisar sınırlarından Eskişehir sınırları içine geçeceğiz. Yemyeşil yayla ortamı içinde, tablo gibi yol manzaraları eşliğinde 09.00’da Sandıközü Köyü’ne
gelerek yürümeye başlıyoruz. Hava pırıl pırıl, güneşli. 19-20 derecelerde. Ne sıcak ne soğuk. Tam bir yürüyüş havası. Zahran Vadisi’nin doğal aquaparkında dereyle oynaya oynaya çok ama çok keyifli bir yürüyüş ile önce Frig Yeraltı Şehri’ne sonra da Göcenoluk Köyü’ne geliyoruz. Burada verdiğimiz kısa bir öğle molasından
sonra keyif ve neşe içinde yürümeye devam ederek 16.15’te ulaştığımız İkizoluk Köyü’nde ikinci gün etkinliğimizi de bitiriyoruz. Wikiloc'a göre bugün 273 m irtifa kazancı, 310 m irtifa kaybı, 1.128 m. minimum, 1.302 m. maksimum irtifa arasında
toplam 18,18 km. yürümüşüz. Böylece 2 günde toplam 35,77 km yürümüşüz. Zorlu olmayan bu faaliyet sulu bir ortamda yapıldığı için botların yanında su içinde rahat yürümeyi sağlayacak sandalet
ya da
benzeri terlik, ayakları kurulayacak havlu gerekiyor. Rota üzerinde pek çok çeşme sürekli aktığı için su sorunu yok. Kırmızı-beyaz işaretler bazı yerlerde yoğun bazı yerlerde az olmak
üzere var.
Mesafe-Yön Levhaları ise köylerde ve birkaç ana kavşak noktasında var. Ölmeden önce görülmesi gereken bu cennet ortamda iki gün yaşamamızı sağlayan sevgili dostlarım Sn. Zeki VAROL
ile Sn. Selda KETENCİ başta olmak üzere yürüyüşçü bütün arkadaşlarıma ve doğada bulunan
mantarları tanıtıp tattırarak verdiği mantar eğitimi için Sn. Şirin PALA YILDIZ arkadaşıma çok ama çoooook teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.

Not 1: Mantar eğitimi almadan doğada bulunan mantarların kesinlikle yenilmemesi gerekiyor.

Not 2: Frig Uygarlığı, Frig Vadileri, Emre Gölü, Arslan Kaya Tapınağı, Bahşeyiş Anıtı, Kapıkaya, Üçler Kaya Yerleşimi, Göynüş Vadisi, Arslantaş, Yılantaş, Maltaş Kaya Tapınağı, Arslanlı Mezar, Kümbet, Yazılıkaya ve Eşşek Kulaklı Midas efsanesini merak eden arkadaşlar Arkeolog Sn. Ümit IŞIN’ın anlatımıyla, trtizle.com web sayfasından Anadolu Arkeolojisi programının 29-30 ve 31. bölümlerini izleyebilirler.

Birinci gün Sarıcaova (Afyonkarahisar)-Bahşeyiş Anıtı-Gökbahçe-Büyükyayla (Eskişehir) arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Birinci gün Sarıcaova (Afyonkarahisar)-Bahşeyiş Anıtı-Gökbahçe-Büyükyayla (Eskişehir) arası video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Birinci gün Sarıcaova (Afyonkarahisar)-Bahşeyiş Anıtı-Gökbahçe-Büyükyayla (Eskişehir) arası Relive krokisini görmek için lütfen aşağıyı tıklayınız.

İkinci gün Zahran Vadisi (Sandıközü-Göcenoluk-İkizoluk-Eskişehir) arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

İkinci gün Zahran Vadisi (Sandıközü-Göcenoluk-İkizoluk-Eskişehir) arası video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.

İkinci gün Zahran Vadisi (Sandıközü-Göcenoluk-İkizoluk-Eskişehir) arası Relive krokisini görmek için lütfen aşağıyı tıklayınız.