30 Mayıs 2017 Salı

EFES-MİMAS (İYON) YOLU - 19. Etabı - Yaylaköy-Akdağ (Mimas) 1.212 M. Zirve-Kösedere Arası

21.05.2017 Tarihinde, Efes-Mimas (İyon) Yolu’na isim babalığı yapan Mimas (Akdağ) Dağı’nın 1.212 m.’lik zirvesine çıkarak, 2016-2017 sezonu son yürüyüşünü yapmış oluyoruz. Böylece 05.11.2015 tarihinde Selçuk
Artemis Tapınağı’ndan başlayan Yarımada İzmir Projesi kapsamında 6 İon kentini birbirine
bağlayan yollarda toplam 335,33 km. yürümüş olduk şükürler olsun. Önümüzdeki sezon yürümeyi planladığımız
Çeşme Yarımadası’nın batı ve güney kısımlarını da tamamlayabilirsek eğer içinde yaşadığım güzel İzmir’in birbirinden güzel dantel benzeri kıyılarını, köylerini adım adım dolaşma hayalim de gerçekleşmiş olacak. Bir kez
daha Yarımada İzmir Projesi’nin hayata geçmesinde her türlü desteği veren Büyükşehir Belediye Başkanımız Sn. Aziz KOCAOĞLU ile Sn. Proje Koordinatörü Ertuğrul TUGAY Bey başta olmak üzere emeği geçen
herkese çok ama çok teşekkür ediyorum. Etkinliğimize saat 08:30 sularında Yeni Mordoğan sahilinde zeytin-peynir-simit üçlüsü ile kahvaltı yaparak başlıyoruz. Kahvaltıdan sonra aracımızın birini etkinlik bitiş noktası
olan Kösedere Köyü’ne bırakıyoruz. Daha sonra yürüyüş başlangıç noktası olan Yaylaköy’e gitmeden önce aracımız ile Mimas (Akdağ) zirvesinin en ucuna kadar gidip Çeşme, Sakız Adası, Ege Denizi ile İzmir Körfezi’ni
kuşbakışı seyrediyoruz. Tabii böylece yürüyüş başlangıç noktası Yaylaköy’e geldiğimizde saat 11:40 oluyor. Yaylaköy’de fazla oyalanmayıp Karaburun-Yaylaköy Karayolu’nun Wikiloc’a göre 3,2 km.’nde bulunan
Gülpınar Çeşmesi’ne kadar, asfalt yolda yürümeyip aracımız ile geliyoruz. Arabamızı burada bıraktıktan sonra saat 12:25 sularında yürümeye başlıyoruz. İlk defa geldiğimiz Yaylaköy-Akdağ(Mimas) etabını da,
diğer faaliyetlerde olduğu gibi kırmızı-beyaz işaretler ve GPS verileri ile yürümeyi düşünmüştük. Yaylaköy’den Gülpınar Çeşmesi’ne kadar asfalt yol kenarında olan kırmızı-beyaz işaretlerin rotaya
girince olmadığını görüyoruz! Ayrıca belirgin bir patika olmadığından GPS verilerinin bir altından bir üstünden devam ederek yoğun çam, pıynar, sandal, dağ çileği ağaçları arasından terk edilmiş askeri tesis yoluna
çıkana kadar çok zorlanıyoruz. Buradan itibaren tamamen taşlık bir arazide oldukça dik bir şekilde tırmanıyoruz. Zirvenin son 2-3 km.’si askeri tesislere giden asfalt yol üzerinde devam ediyor. Buralarda da
bir sürü keçi ağılı ile pek çok çoban köpeği var. Sonunda saat 16:00 sularında, Yaylaköy’den wikiloc’a göre 10,2 km. oldukça dik bir çıkışın sonunda 1.212 m.’lik (Wikiloc’a göre 1.242 m.) Mimas-Akdağ
zirvesine ulaşıyoruz. Biz’ler Gülpınar Çeşmesi’nden yürümeye başladığımız için 7 km. çıkış yapmış durumdayız. Sukutu hayale uğruyorum. Zirvede her yer radar, haberleşme antenleri ve askeri tesislerle dolu.
Neredeyse koca bir kent kurulmuş buraya. Mimas Devi’nin gömülü olduğu, Tanrıça Hera tarafından baş tanrı Zeus’u gözetlemesi için görevlendirilen tanrıça İris’in bulunduğu Mimas (Akdağ) Dağı’nın zirvesi,
artık zirve olmaktan çıkmış. Asfalt yolda zirve fotoğraflarını çekildikten sonra hemen inişe geçiyoruz. Akdağ-Kösedere arasının tamamı jilet gibi keskin, kayalık bir arazi, neredeyse hiç toprak yok. Rotanın
bu bölümü kırmızı-beyaz boya ile işaretlenmiş. Patikayı kapatan yüksek pıynar ağaçları kesilerek rota daha rahat yürünür hale getirilmiş. Yer yer oynar, yer yer jilet gibi keskin taşlı rotada 250 m.’de ki Kösedere
Köyü’ne ineceğimiz için, hiç oyalanmadan dikkatlice devam ediyoruz. Bu zeminde düşülmesi halinde ciddi yaralanmalar meydana gelebilir. Bu zorlu coğrafyada karanlığa kalmak istemediğimiz için Üç Kuyular’ın
yakınlarında ayaküstü bir şey atıştırmanın dışında sabah kahvaltısı ile duruyoruz. Kösedere Köyü’ne nisbeten yaklaştığımız Mahmutoğlu Hocası Sıracası’nda bulunan çeşmenin yanında nihayet mola verip yemek yiyoruz.
 Bu artık öğle değil, akşam yemeği oluyor. Çünkü saat 19:00 olmuş. Yemekten sonra Kösedere Köyü üst kısmını alaca karanlıkta yürüyerek saat 21:00 sularında vardığımız Kösedere Köy meydanında etkinliğimizi
bitiriyoruz. Wikiloc'a göre Yaylaköy-Akdağ(Mimas) Zirve-Kösedere etabı toplam 17,05 Km. Bizler 490’lı m.'de bulunan Yaylaköy-Gülpınar Çeşmesi’nden 1.242 M.'ye çıkış yaptıktan sonra 253 M.'deki
Kösedere Köyü’ne inerken toplam 13,85 Km. yürümüşüz. Bana göre Efes-Mimas Yolu’nda yürüdüğümüz 335,33 Km.’nin en zorlu etabı bu rota. Dağcılık tecrübesi olmayanlar ile Dağcılık Kulüpleri’nin
A grubu yürüyüşçüleri bu rotada yürütülmemeli. Yukarıda bahsettiğim gibi Gülpınar Çeşmesi ile Akdağ(Mimas) arasında kırmızı-beyaz işaretleme yapılmamış. Belirgin bir patikada olmayınca yoğun
dikenli bitki örtüsü içinde çok zorlu bir yürüyüş ile taşlık alana çıkılıyor. Buradan itibaren de önce zirveye, sonra da Kösedere Köyü’ne kadar yer yer çok keskin taşlık bir rotada oldukça dik çıkış ve
iniş yapılıyor. Neredeyse hiç toprak olmayan bir rota. Akdağ(Mimas)-Kösedere arası kırmızı-beyaz işaretler gayet iyi. Yaylaköy ile Kösedere köy merkezleri dışında mesafe-yön levhası yok.
Gülpınar Çeşmesi ile Mahmutoğlu Hocası Sıracası Çeşmesi arasında hiç çeşme yok. Zirve altlarında bolca bulunan keçi sürülerinin çoban köpeklerine dikkat edilmeli. Yaz sıcağında da yürünmemeli.
Biz hiç görmedik ama rotanın tamamen kayalık zemin olması sebebiyle yılan ve akreplere dikkat edilmeli. Kösedere Köy meydanındaki kahvede bir çay içtikten sonra sabah bıraktığımız aracımıza binerek tekrar
Karaburun-Yaylaköy Karayolu Gülçeşme kenarındaki diğer aracımızı almaya gidiyoruz. Tabi bütün bu virajlı dar yollarda yaptığımız gece seyahati sonunda saat 24:00’den sonra İzmir’e dönebildiğimiz için Kemal
Ağabey’i Menemen’e bırakmaya gidiyorum. Tabii olarak da eve dönüşüm ertesi sabah 02:00 sularını buluyor. Böylece Efes-Mimas Yolu’nun en geç biten etabını da yapmış oluyoruz. Bir kez daha yürüyüş arkadaşlarım
Sn. Muhammed KİRAZDİKEN ile Sn. Kemal TIRPAN’a çok ama çok teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 19. Etabı - Yaylaköy-Akdağ (Mimas) 1.212 M. Zirve-Kösedere arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 19. Etabı - Yaylaköy-Akdağ (Mimas) 1.212 M. Zirve-Kösedere arası videoyu görmek için lütfen burayı tıklayınız.