22 Kasım 2016 Salı

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 10. Etabı - (Kavakdere-Antik Liman-Teos-Sığacık Arası)

18.11.2016 tarihinde, EFES-MİMAS (İYON) YOLU etkinliğimizin 10. Etabı olarak, Kavakdere-Antik Liman-Teos-Sığacık arasını, Sn. Muhammed KİRAZDİKEN ve Sn. Kemal TIRPAN ile
birlikte yürümeye
devam ediyoruz. Aracımızın birini Teos Antik Şehri’nde bıraktıktan sonra diğer araç ile etkinlik
başlangıç noktası olan Kavakdere Köyü’ne gelip, saat 09:45 sularında yürümeye başlıyoruz. Çok seyrek bir yerleşime sahip
Kavakdere Köyü’nün, herhalde taşımalı eğitim sebebiyle kullanılmayan camları kırık ilkokulunun yanından geçip yön levhası ve kırmızı beyaz işaretin olduğu yerden patikaya girmek istiyoruz ama nafile. Tel örgü ile
kapatılmış. Daha ileride uygun bir yerden araziye girip ileride rota patikasını buluyoruz. Sanırım ileride buralar tamamen tel çitlerle kapatılacak. Durum onu gösteriyor. Biraz yükseldikçe Kavakdere Barajı ile
üst tarafında Beyler Köyü görünüyor. Yarımada İzmir Projesi GPS kayıtlarına göre yürüyoruz. Kırmızı beyaz işaretleme de gayet güzel yapılmış. Gerçi birkaç yerde işaretleme GPS kayıtlarının biraz altından, biraz
üstünden yapılmışsa da, o kadar kusur kadı kızında da olur artık. Rotanın bulunduğu patika tek tük çam ve meşe ağaçları arasında, alçak sık makilik ve çalılık arazinin içinde devam ediyor. Hava güneşli olmasına
rağmen biraz puslu. Açık arazide manzara güzel. Rota, makilik çalılık araziden sonra yeni dikim zeytin bahçeleri arasındaki yoldan devam ediyor. Saat 12:00 sularında Seferihisar ile mahalleleri Sığacık ve Akarca görünmeye
başlıyor. Ahlat’lar iyice olgunlaşmış. 12:40 sularında, Seferihisar Mandalina Birliği Tesisi önünden, Karakoç Kaplıcaları karayolunu karşıya geçiyoruz. Seferihisar Tepecik Mahallesi sokaklarından devam edip
Seferihisar-Doğanbey karayoluna geliyoruz. Buradan sola dönüp Petrol Ofisi İstasyonu önünden karşıya geçiyoruz. Mandalina bahçeleri arasında asfalt yoldan devam ediyoruz. Kısa bir öğle molasından sonra,
yanından geçtiğimiz tek beyaz bir evin önünde bulunan 5-6 büyük köpeğe dikkat edilmeli. Rotamız gereği bir süre çıplak arazide yürüdükten sonra Seferihisar Tuzla Caddesi’nden karşıya geçip yazlık sitenin yanından
yürümeye devam ediyoruz. Sitede karşılaştığımız bir Bey’den buraların Seferihisar Hıdırlık Mahallesi olduğunu öğreniyoruz. Buraya kadar kırmızı beyaz işaretler ve yön levhaları bolca vardı. Buradan itibaren kırmızı
beyaz işaretler bulunmuyor. Sadece Teos sahilinde bir tane yön levhası var. İztur-Sertur Tesisleri’nin sağ tarafından devam edip saat 14:25 sularında Teos Sahili’ne ulaşıyoruz. Deniz pırıl pırıl
çarşaf gibi. Kilometrelerce uzanan geniş, ince kumlu sahilde kimsecikler yok, çok sakin. Ah birde çöpler olmasa. Burada, ya Yarımada İzmir GPS rotasından yürüyüp sahil bandının üst tarafındaki yoldan Lebedos
Princess Tesisi’nin yanından giderek, Teos Antik Şehri giriş kapısından geçip sahile Antik Limana ineceğiz, ya da sahilden devam edip sulama kanalı ile Antik Liman’ın yanındaki bataklık alanı geçip önce Antik Limanı,
sonra da Teos Antik Şehri’ni dolaşarak giriş kapısına çıkacağız. Havanın açık ve güneşli, mevsimin de kurak olması sebepleriyle sulama kanalı ile bataklık alanı geçmeyi denemeye karar veriyoruz. Düşündüğümüz
gibi ayakkabılarımızı çıkarıp dizimize kadar suya girerek Antik Limana ulaşıyoruz. Özellikle yağmurlu havalarda ve de sonrasında bataklık alan geçilmeye çalışılmamalı. Antik Liman’dan sonra
Meclis Binası’nı(Bouleuterion), antik dünyanın bilinen en büyük Dionysos Tapınağı’nı, Hellenistik Surları, Tiyatro ve Agora’yı gezerek Ören yeri girişine geliyoruz. Böylece Yarımada İzmir Projesi amacı olan,
İzmir sınırları içindeki 6 İon kentini antik yollarla birbirine bağlayan rotalardan yürüyerek Efes(Ephesus), Kolophon(Menderes) ve Lebedos’dan(Seferihisar) sonra Teos Antik
Kenti’ni de görmüş gezmiş oluyoruz. Böylece şu ana kadar toplam 193,27 Km. yürümüş oluyoruz. Bu mesafenin 108 Km.’lik bölümünün işaretleme çalışmalarını yapan ekibin içinde olmak da beni ayrıca
çok mutlu ediyor. Bundan sonra hedef, Urla Klazomenai. Biraz giriş kapısındaki müze görevlileriyle sohbet ettikten sonra devam edip saat 17:00 sularında Sığacık Kaleiçi’nde etkinliğimizi bitiriyoruz. Buraya
kadar toplam 19,23 km. yürümüşüz. Wikiloc’un 18.23 göstermesinin sebebi, benim sabah yürüyüş başlangıç noktasında Wikiloc’u çalıştırmayı unutup 1 km. sonra çalıştırmam. Yürüdüğümüz rotanın uzunluğu
dışında hiçbir zorluğu bulunmamakta. Kırmızı beyaz işaretler ile yön levhaları, Teos Sahili’ne kadar gayet iyi. Çeşme hiç görmedik. Kaleiçi’nin daracık sokaklarından geçerek sahil bandından biraz
yürüyoruz. Sonra balık ekmek yaptırıp, Büyük Akkum Halk Plajı kayalıkları üzerinde güneşi batırarak etkinliğimizi bitiriyoruz. Bir kez daha yürüyüş
arkadaşlarım Sn. Muhammed KİRAZDİKEN ile Sn. Kemal TIRPAN’a çok ama çok teşekkür ediyorum.

TEOS
İzmir’in Seferihisar İlçesi’ne 5 Km., Sığacık’ın 1 Km. güneyinde deniz kenarında bulunan Teos, yerli halkı Karlar ile sonradan Atina’dan gelen göçmenler tarafından M.Ö. 1000’li yıllarda İon kolonisi olarak
kurulmuş. Kurucusu Dioysos’un oğlu Athames’miş. Teos önce Pers, sonra Lidya’lıların, ardından da tekrar Pers yönetimine girmiş. İon’lar ile birlikte bağımsızlığını kazanmış. Coğrafi konumundan ötürü deniz ticareti ile
hızlı bir şekilde gelişerek Hellenistik ve Roma dönemlerinde birçok mimari eser yapılmış. Bunlardan en bilineni antik dönemin en büyük Dionysos Tapınağı. Diğerleri ise Agora, Tiyatro, Odeon, Surlar ve Liman
kalıntılarıymış. Büyük İskender döneminde Çeşme Yarımadası’nın en dar yerinde bulunan kentin bir su kanalı ile Smyrna’ya bağlanması düşünülmüş. Giriş ücreti 5 TL. olan antik kentte, maximum kart geçmemekte.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 10. Etabı - Kavakdere-Antik Liman-Teos-Sığacık arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 10. Etabı - Kavakdere-Antik Liman-Teos-Sığacık arası videoyu görmek için lütfen burayı tıklayınız.

TEOS ANTİK KENTİ fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

TEOS ANTİK KENTİ videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.