19 Şubat 2016 Cuma

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 5. Etabı - (Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür-Ürkmez(Lebedos) Arası)

EFES-MİMAS (İYON) YOLU’nun en zorlu bölümü olan, yaklaşık 31 km.’lik Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür-Ürkmez(Lebodos) etabının, 21,30 km.’lik Değirmendere-Gümüldür arasını, 08 Mayıs 2016 pazar günü, 9,71 km.’lik Gümüldür-
Ürkmez(Lebedos) arasını da, 15 Mayıs 2016 Pazar günü yürüyerek, 2015-2016 sezonunu
tamamladık. Bu rotayı, deniz seviyesinden 775 m.’ye kadar, dik, iniş ve çıkışları bolca olan, sık bitki ve orman dokusu içinde, oldukça zorlu bir etap olması sebepleriyle, özellikle uzun günlere
bırakmıştık. Rotanın tespiti, sık orman ve çalılık bölgelerde patika açılması ile kırmızı beyaz boyama faaliyetleri için, arkadaşlarım 4 ya da 5 kez bölgeye gelirken, ben rahatsızlığım sebebiyle 2 kez onlara katılabilmiştim. Özellikle Gümüldür’e yakın bölgede ki köpekli alanın
benim katılamadığım bir günde arkadaşlarımın yoğun çalışmasıyla bypas edilmesi çok güzel olmuş. Hem rota 2-3 km. kısalmış, hem de çok saldırgan bir sürü köpekten uzaklaşılmış. Böylece bu sezon, toplam uzunluğu 709 km.’yi bulan EFES-MİMAS (İYON) YOLU’nun
157,21 km.’ni yürümüş olduk. Yürüyüş başlangıç noktası olan Selçuk Artemis Tapınağı’ndan Gümüldür’e kadar olan yaklaşık 107 km.’lik bölümün rota tespiti, patika açılması ve de kırmızı beyaz boya ile işaretlemesini yapan ekibin bir parçası olarak çorbada tuzumun
bulunmasından dolayı ayrıca çok mutluyum. Rotanın uzun ve zorlu olması sebebiyle 08 Mayıs 2016 pazar sabahı saat 08:00 yerine 07:00’de Konak’ta buluşup hemen hareket ettik. Kahvaltı atıştırmalarımızı da aracın içinde yaparak zaman kaybını en aza indirdik. Yoldan da sevgili
rehberimiz Metin ÇAMDERELİ ile Bahadır BİLGENOĞLU’nu aldıktan sonra toplam 21 kişi yürüyüş başlangıç noktamız olan Gümüldür Köprübaşı mevkiine saat 08:10 sularında geldik. Arkadaşların hemen asırlık çınar ağacının altında tabak, bardak, meşrubat, pasta hazırlığına
başlamasını, bugünün anneler günü olmasına yormuştum. Zaten sevgili canlarımız Metin ile Bahadır araçta hepimize gonca gül de vermişti.  Bu düşünceler ile çevreyi gözlemlerken “İyi ki doğdun Ayhan, iyi ki doğdun Ayhan, mutlu yıllar sana.” tekerlemesiyle hiç beklemediğim çok hoş
sürpriz doğum partisinin kahramanı oldum. Gerçi doğum günümün üzerinden 4 gün geçmişti ama çeyrek asırdır yaptığım dağcılık yaşamımda, ilk defa dağlarda doğum günü pastasıyla karşılaşmak çok hoşuma gitti. Heyecandan fotoğraf ve video çekmeyi bile
düşünememişim. Bir kez daha bütün arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum. Bu gazla saat 08:30 sularında yürüyüşe başladım. Etabı tersten yürüyeceğiz. Çünkü rota, Gümüldür’den 775 m. yüksekliğe kadar yaklaşık 8 km.’lik dik bir çıkıştan sonra, 13-14 km. genelde iniş
ve kısa çıkışlarla, aşağıya doğru devam ediyor. Değirmendere’den ise, 13-14 km. sürekli çıkış yaparak yükselmek, yürüyüşün sonuna doğru da günün yorgunluğunun üzerine sıcak bir havada 8 km. dik bir iniş yapmak gerekiyor. O yüzden biz tercihimizi bu şekilde kullandık.
Sıcak basmadan sabah serininde bu çıkışı yapmak bence gayet iyi oldu. İzsu su deposunun yanından geçerek Tahtalı Barajı su bendi yakınlarında ki, arkadaşlarımın bir günde açtıkları, dik olmasına rağmen etabı 2-3 km. kısaltan ve azgın köpeklerden kurtaran bypas bölgesine,
saat 09:00 sıralarında geldik. Yaklaşık 15 dakikada bu bölgeyi çıkarak verdiğimiz kısa molamızda, Gümüldür’ün uçsuz bucaksız yemyeşil mandalina bahçeleri ile Tahtalı Barajı’nı seyrettik. İşaretleme yaptığımız alanın sol tarafında orman kesim işçilerinin halen devam eden
çalışmalarıyla yeni açılan orman içi yoldan devam ederek, ana rotamız üzerindeki yola çıktık. Yolun bitiminde ise orman içi patikadan devam ederek saat 09:40 sıralarında Dokuz Papazlar Kilise’si kalıntılarına geldik. Definecilerin kör cahilliğini anlamak mümkün değil.
Her yer köstebek yuvası gibi. Aralık ayında ki fotoğraflarımızda toprak altında olan birçok yer delik deşik talan edilmiş. Bölge dışından ve de adalardan getirilen 5-6 değişik renkte mermerler ile inşa edilen kilise, sevgili rehberimiz Metin’in anlattığına göre, “Kayıp Meryem Ana
mezarının burada olduğuna dair söylentiler yüzünden”, yoğun şekilde defineci hışmına uğruyormuş. Rengarenk kırık mermer sütün parçaları ile diğer kalıntıların etrafta dağılmış halde olması, içimi burkuyor. Bir gün insanlarımız, bu tarihi değerlerin, Anadolu’nun gerçek hazinesi
olduğunu, geçmişimiz ile günümüz arasında köprü olduğunu anlayacaklar ama iş işten geçtikten sonra. Çok yazık. Sık çam ormanlarının arasında bir görünüp bir kaybolan Tahtalı Barajı manzarasını sol kolumuza takıp su yoluna girerek devam ediyoruz.
Bazı yerler de sık orman dokusu tünel haline gelmiş. Buralara, güneş ışığı ulaşamadığı için oldukça loş. 10:55 sıralarında su yolunun sonunda ki pınara ulaşıyoruz. Rota üzerin de ki tek su kaynağı burası. Kısa bir moladan sonra sık orman dokusu içinde ki dik çıkışımız devam ederek
etabın en zorlu bölümüne geliyoruz. Yaklaşık 5-6 m.’lik yan duvar geçişi yaptıktan sonra Tahtalı manzarası eşliğinde mola veriyoruz. Sevgili rehberimiz Metin, yanında getirip 2 ağaca bağladığı ipi, buradan geçecekler için bırakıyor. Moladan sonra yatay bir çıkışla devam
ediyoruz. Rotamız üzerinde ki mağara girişinin yanından geçip düz alana ulaşıyoruz. Oradan da orman içi yoldan devam ederek kırmızı küçük bir göletin yanından hafif hafif yükselişe devam ediyoruz. Artık wikiloc’a göre 775 m. yükseklikteyiz. Akkaya Yangın gözetleme kulesine
2-3 km. kala sola orman içine dalarak inişe geçiyoruz. Bundan sonra rotamız genelde çok güzel orman içi yollar ile patikalar üzerinde, kısa iniş ve çıkışlar şeklinde(bazen oldukça dik) devam ediyor. Artık bayaa acıktık. İsimleri lazım değil ama bazı arkadaşlar neredeyse isyan bayrağı
açacaklar. Saat 14:00 sularında terkedilmiş Karacadağ Köyü altındaki derede öğle molası veriyoruz. Beş buçuk saatlik oldukça dik çıkışın sonunda su şırıltıları, kuş cıvıltıları eşliğinde mola vermek çok iyi geliyor. Yemyeşil doğanın içinde küçük balıkların oynaştığı dereye önce
ayaklarımızı sokuyoruz. Sonra bir şeyler atıştırıyoruz. Tempomuz şu ana kadar gerçekten çok iyi. Rotamız bundan sonra az bir çıkış ve genelde iniş şeklinde devam edeceği için çok rahatız. 45 dakika kadar derenin keyfini çıkardıktan sonra tekrar yürümeye başlıyoruz. Önce terkedilmiş
Karacadağ Köyü’nün yıkık evlerinin arasından geçiyoruz. Sonra güzel bir orman içi patika da devam ediyor yürüyüşümüz. Patikanın sonunda yaklaşık 500-600 metrelik dik bir çıkıştan sonra verdiğimiz molada, tamamen sessizlik moduna geçip doğayı dinliyoruz. Ağaçkakan sesini
bile duyuyorum. Kimse sesini çıkaramıyor. Büyülü anı bozan Değirmendere Köyü’nde çay, ayran, soda paralarını ödeyecek çünkü. Yani tamamen duygusal. Neredeyse uyku moduna gireceğiz. Sonunda zamanlamayı tutan sevgili Talat’ın “Ağaçkakanlar; rahat bırakın bizi,
gidin gari" diyor demesiyle uyanıp tekrar yola koyuluyoruz. Çok rahat bir tempo ile genelde iniş şeklinde devam eden yürüyüşümüz, 12 büyük İon kentinin en zenginlerinden olan Kolophon’un, delik deşik edilmiş Çamönü ve Değirmendere arasına dağılmış kalıntıları arasında
devam edip, saat 17:30 sıralarında Değirmendere Köy merkezinde son buluyor. Yukarıda belirttiğim gibi oldukça zorlu bu etabı, çok güzel bir planlama ile keyif içinde yaklaşık 9 saatte bitiriyoruz. Wikiloc'a göre 33 m.'den 775 m.'ye çıkarak 21.30 km. yürümüşüz. Kırmızı beyaz işaretler,
ben ve arkadaşlarım yaptığı için değil, gerçekten iyi olmuş.Yön levhası sadece Gümüldür, Kolophon ve Değirmendere’de var. Su ise, su yolunun sonunda ki pınardan başka yok. Bu etap da dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, yürüyüşe başladıktan sonra bitiş noktasına ulaşmaktan ya da geri dönmekten başka çare olmaması.
Arada terkedilmiş Karacadağ Köyü’nden başka yerleşim yeri yok. Oraya da yazın ancak küçük minibüsler, kışın ise ancak 4x4 araçlar ulaşabiliyor. Özellikle rota bulma ve işaretleme aşamasında bizleri birkaç kez 4x4 aracıyla bölgeye bırakan, kocaman palasıyla patika açmamıza
ve işaretlememize destek veren, sevgili rehberimiz Metin ÇAMDERELİ’ye ne kadar teşekkür etsek azdır. Gerçi bu yürüyüşümüz klasik Metin ÇAMDERELİ yürüyüşleri dışında oldu ama böylesi daha güzel. Bir hafta sonra 15 Mayıs 2016 Pazar günü etabın geri kalan
9,71 km.’lik Gümüldür-Ürkmez(Lebedos) arasını yürümek üzere bu kez sadece 9 arkadaş ile tekrar Gümüldür’e geldik. Çeyrek asırdır dağcılık arkadaşlarım Sn. Ayşen ve Şinasi YÜKSEL’de bu keyif etkinliğinde bizimle beraberler. Sevgili Metin’in kahvaltıda dişi kırılan arkadaşımızı
tedavisinden sonra, tekrar yürüyüş başlangıç noktamız olan Köprübaşı mevkiine gelip, geçen hafta yaş günü heyecanı ile çekemediğim fotoğraf ve videoyu çekiyorum. Sonra, mandalin ve meyve bahçeleri arasındaki yolda yürümeye başlıyoruz. Yaklaşık 2-3 km. sonra Seferihisar
karayolunu geçip uçsuz bucaksız Gümüldür sahil bandına geliyoruz. Bundan sonra yaklaşık 6-7 km., Ürkmez Lebedos’a kadar tamamen denizin kıyısında yürünüyor. Deniz çarşaf gibi. Hava kapalı ama sıcak. Birçok insan denize giriyor. Lebedos’a 2-3 km. kala botlarımızı da
çıkarıp, çıplak ayak yürüyerek, Lebedos burnunda faaliyetimizi bitiriyoruz. Bugün de 9,71 km. yürümüşüz. Uzun kumsal yürüyüşü dışında bu etabın herhangi bir zorluğu yok. Kırmızı beyaz işaretler gayet iyi. İşaret levhaları bolca var. Gerçi bazı levhalar doğru yönleri
göstermiyor ama varlığı da yeter. Tamamen yerleşim yeri olduğu için her yerde kafe ve market var. Sandalet ve şortla, denize gire çıka yapılabilecek çok güzel bir rota. Uçsuz bucaksız sahil bandı manzarası da çok güzel. Bizler yürüyüş faaliyetini bitirdikten sonra keyif moduna
geçiyoruz. Arabaları almaya giderken bazı arkadaşlar denize giriyor. Sonra hep birlikte Cıfıt Kalesi yakınında ki bakir koya gidiyoruz. Deniz, balık, tavuk derken keyfin dibine vuruyoruz. Bir kısmımız tekrar denize
giriyor. Oradan da Cıfıt Kale’sine geçiyoruz. Saati 18:00 etmişiz. Rüzgar artmış, dalgalar yükselmeye başlamış. Sadece 3 arkadaşımız, dalga ve rüzgara rağmen denizden yürüyerek karşı adaya gidip geliyorlar.
Saat 19:00 sularında da yürüyüş, deniz ve piknikten oluşan pek keyifli faaliyetimizi bitirip dönüşe geçiyoruz. Böylece Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür-Ürkmez(Lebedos) arası etkinliğimizde Wikiloc’a göre toplam 31 km. yürümüş oluyoruz.
Bir kez daha, 4x4 aracı ile bizleri taşıyan, gezdiren, yediren, içiren, tedavi eden sevgili rehberimiz Metin ÇAMDERELİ’ye ve katılımcı bütün arkadaşlara çok teşekkür ediyorum.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU’nun Selçuk Artemis Tapınağı’ndan başlayıp Ürkmez Lebedos’a kadar devam eden yaklaşık 107 km.’lik bölümünde, rota bulmapatika açma ve kırmızı beyaz boya ile işaretleme yapan arkadaşlarımın listesini aşağıya yazıyorum. Hepsine bir kez daha çok teşekkür ediyorum. Ayaklarımıza, ellerimize sağlık.
1- Zeki VAROL
2- Kemal TIRPAN
3- Mehmet KUMRAL
4- Birol SAĞIN
5- Metin ÖZEL
6- Metin ÇAMDERELİ
7- Mustafa KIZILCA
8- Muhammed KİRAZDİKEN
9- Tural ÇOLAK (Zeki Bey’in iş arkadaşı)
10- Ayhan YÖRÜK

NOT: Yazımın çok uzun olması sebebiyle yazmayı düşünüp vazgeçtiğim hususları, çeyrek asırlık dostum Şinasi YÜKSEL Ağabey blog sayfasında çok güzel anlatmış. Okumak için lütfen burayı tıklayınız. (Tavsiye ederim.)
www.sinasiyuksel.com

08.05.2016 Tarihinde yaptığımız Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür arası fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

08.05.2016 Tarihinde yaptığımız Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür arası video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.

15.05.2016 Tarihinde yaptığımız Gümüldür-Ürkmez(Lebedos) arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

15.05.2016 Tarihinde yaptığımız Gümüldür-Ürkmez(Lebedos) arası video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.

12-22 Aralık 2015 Tarihinde yaptığımız patika açma ve kırmızı beyaz işaretleme faaliyeti fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Bu güne kadar işaretlemesini yapıp yürüdüğümüz 157.21 km.’nin dökümü :

1- 05-12.11.2015 Selçuk Artemis Tapinağı-Efes Surları-Pamucak Sahili-Zeytinköy arası -13 Km.- İşaretleme Faaliyeti
(Pamucak Sahili-Zeytinköy arası 9 Km. Asfalt yol araba ile işaretlendi)
2- 14-23.11.2015 Zeytinköy-Gölova-Çile arası - 16 Km.- İşaretleme Faaliyeti
3- 01-08.12.2015 Zeytinköy-Yoncaköy-Notion-Claros arası - 15 Km.- İşaretleme Faaliyeti
4- 19.11-08.12.2015 Claros-Ahmetbeyli-Çile arası - 7 Km.- İşaretleme Faaliyeti
    19.11-08.12.2016 Çile-Ataköy-Çamönü-Kolophon--Değirmendere arası - 15 Km.- İşaretleme Faaliyeti
    29.11-04.12.2015 ALTERNATİF ROTA - Çile-Ahmetbeyli-Claros arası - 11 Km.- İşaretleme Faaliyeti
5- 08.05.2016 Değirmendere-Kolophon-Çamönü-Karacadağ-Tahtalı-Gümüldür arası - 21.30 Km.- İşaretleme Faaliyeti