28 Ekim 2019 Pazartesi

FRİG (Phrygia) YOLU - 1

Gökbahçe-Oynaş-Gökçegüney-Yazılı Kaya(Midas)-ESKİŞEHİR – 12 Ekim 2019

Ayazini-Avdalaz-Köhnüş(Yılantaş-Arslantaş)-AFYON - 13 Ekim 2019

12-13 Ekim 2019 tarihlerinde Olympos Dağcılık faaliyeti olarak Sn. Zeki VAROL rehberliğinde 26 arkadaş ile FRİG (Phrygia) YOLU yürüyüşlerimize başladık. Frig Yolu’nun ilk etkinliğinde; birinci gün(12.10.2019) Eskişehir sınırları içindeki Gökbahçe-Oynaş-
Gökçegüney-Yazılı Kaya(Midas) arasını, ikinci gün(13.10.2019) Afyon sınırları içindeki Ayazini-
Avdalaz-Köhnüş(Yılantaş-Arslantaş) arasını yürüdük. İlk kez 18-19 Nisan 2009 tarihlerinde Zirve Dağcılık Bursa Şb. faaliyeti ile gezip gördüğüm bölgeyi
10 yıl sonra tekrar gezip görmek benim için büyük bir mutluluk(Bknz;https://ayhanyoruk.blogspot.com/search/label/Frig%20Vadisi) Frig Yolu; antik dönemde Frigya olarak adlandırılan günümüzde Ankara, Afyonkarahisar, Eskişehir ve Kütahya illerine
dağılmış tarihi, kültürel, jeolojik ve doğal güzellikleri bütünlük içinde yürüyerek keşfetmeyi amaçlayan yaklaşık 500 km. uzunluğunda yürüyüş ve bisiklet yollarından oluşuyor. Bölgeye adını veren Frigler, M.Ö. 1200 yıllarından itibaren Balkanlar, Makedonya ve
Trakya’dan gelip, Boğazlar üzerinden Anadolu’ya giren Trak (Balkan) kökenli halklarmış. Hitit İmparatorluğu’nun yıkılışını izleyen dönemlerde göçler daha da çoğalmış. Üç farklı noktadan; Afyonkarahisar’ın Seydiler Beldesi’nden, Ankara
Polatlı’nın Yassıhöyük Köyü’ndeki Gordion’dan ve Kütahya’nın Ahmetoluğu Köyü’ndeki Yenice Çiftliği’nden başlayan yürüyüş yolu, Eskişehir-Han-Yazılıkaya Köyü’nde bulunan Frigya’nın kalbi Midas kentinde birleşiyor. Frig Yolu; İç Anadolu ve Ege
olmak üzere iki farklı coğrafi bölge ile 4 il, 8 ilçe, 56 yerleşim merkezinden geçiyor. (Bknz: www.frigyolu.orgwww.frigvadisi.gov.tr) Bizler 12.10.2019 cumartesi sabahı saat 08.15 sularında Eskişehir-Seyitgazi-Gökbahçe Köyü’ne aracımız ile
geliyoruz. Saat 08.30’da Gökbahçe Köyü yakınlarında bulunan Bahşeyiş Anıtı’nı görmek üzere yürümeye başlıyoruz. Köy girişindeki kahverengi levhaya göre 1 km. olan mesafeyi, aynı noktaya geri döndüğümüzde wikiloc 4,83 km. gösteriyor. Daha sonra Oynaş Köyü
içinden geçerek Gökçegüney Köyü’ne doğru yürümeye devam ediyoruz. Gökçegüney Köyü’ne gelmeden Friglerin açık hava tapınağı olan İnli Kaya’da 13.20 sıralarında öğle molası veriyoruz. Moladan sonra Gökçegüney Köyü’nün içinden geçerek 15.30’da
Yazılıkaya Köyü’ne ulaşıyoruz. Ana tanrıça Matar-Kybele’ye adanmış Frig kaya anıtlarının en görkemlisi olan Midas-Yazılıkaya anıtını, Kırkgöz kayalıklarını, bitmemiş anıt ile sarnıçları gezdikten sonra saat 17.00’de etkinliğimizi bitirip akşam kalacağımız Afyon’a
doğru yola çıkıyoruz. Wikiloc’a göre bugün 1.065-1.334 m. yükseklik aralığında 482 m. çıkış, 295 m. iniş yaparken toplam 25,62 km. yürümüşüz. Akşam Afyon merkezde Oruçoğlu Oreko Otel'de kalıyoruz. Gayet temiz ve güzel olan oteli gönül rahatlığıyla herkese
tavsiye ediyorum. (0272 2131312-2120364 – www.orekoafyon.com) Etkinliğimizin 2. gününe (13.10.2019 Pazar) tarihi Afyon konakları içinden geçerek yaklaşık 600 basamak merdiven ile çıkılan 226 m. yüksekliğindeki Afyon Kalesi’ne çıkarak başlıyoruz.
Sonra aracımız ile yürüyüş başlangıç noktamız Afyon-İhsaniye-Ayazini Köyü’ne hareket ediyoruz. Yolda karşılaştığımız, döne döne göç yolculuğuna devam eden pelikan sürüsünü kısa bir süre zevkle izliyoruz.  Sonra, Ayazini Köyü’ne ulaşarak 11.00’de Avdalaz Kalesi’ne
yürüyüşe başlıyoruz. Ayazini Köyü sakinleri bizleri aynı 10 yıl önce olduğu gibi çok sıcak karşılıyorlar. Herkes hoş geldin diyor. Bahçelerinden bir şeyler ikram ediyorlar. Friglerden beri yaşamın kesintisiz bir şekilde sürdüğü köy çevresinde arazinin tüf yapılı olması
nedeniyle doğal kaya kütleleri ile peri bacaları geniş bir alana yayılmış. Bu kayalardan bazıları yontularak yerleşim yeri, mezarlık ve tapınım amacıyla kullanılmış. Friglerden beri aynı mezarlık alanı kullanılmakta. Tüf kayaya oyulmuş, çok katlı, çok odalı, sarnıçlı bir
yerleşim yeri olan Avdalaz Kalesi köye yaklaşık 3 km. uzaklıkta. Gidiş-dönüş 6 km. civarında yürüdükten sonra denk geldiğimiz köy düğününde oynamadan olmaz. Halay çekip, zeybek oynuyoruz. Ev sahipleri düğün yemeği ikram etmek istiyorlar. Bizler biraz irmik helvası
yedikten sonra Ayazini Metropolisi’ne geliyoruz. İç içe girmiş Frig ve günümüz mezarları ile kaya yerleşim yerlerini gezip, kayaya oyulmuş apsisli kubbeli Ayazini Kilise’si yanından geçerek, Köhnüş Vadisi’nde yürümeye devam ediyoruz. İsmini
bilmediğim bir göletin yanından geçtikten sonra önce büyük kısmı toprak altında olan Maltaş Kibele Açık Hava Tapınağı’na sonra da Yılantaş ile Aslantaş Kaya Mezarları’na ulaşıp saat 17.30’da ikinci gün etkinliğimizi bitiriyoruz. Wikiloc'a göre bugün
1.262-1.129 m. yükseklikte 225 m. çıkış, 212 m. iniş yaparak toplam 18,90 km. yürümüşüz. Böylece iki günde toplam 44,52 km. yürümüş oluyoruz. Frig arabalarının tekerlek izleri üzerinde zorlu olmayan iki günlük etkinlik boyunca su sorunu bulunmuyor
Her yerde gürül gürül akan bolca çeşme var. Önemli kavşak noktaları ile yerleşim yerlerine mesafe-yön levhaları konulmuş. Çok sık olmasa da kırmızı-beyaz boya ile işaretleme yapılmış. Saldırgan köpeklere
dikkat edilmeli. Sevgili rehberimiz Sn. Zeki VAROL başta olmak üzere, Sn. Refik KIZILATA, Sn. Selda KETENCİ ile katılımcı 26 arkadaşa çok teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.
Sağlıkla kalın.
Ayhan YÖRÜK

Birinci gün Gökbahçe-Oynaş-Gökçegüney-Yazılı Kaya(Midas)-ESKİŞEHİR fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Birinci gün Gökbahçe-Oynaş-Gökçegüney-Yazılı Kaya(Midas)-ESKİŞEHİR relive krokisini görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Birinci gün Gökbahçe-Oynaş-Gökçegüney-Yazılı Kaya(Midas)-ESKİŞEHİR videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.

İkinci gün Afyon Kalesi-Ayazini-Avdalaz-Köhnüş(Yılantaş-Arslantaş)-AFYON fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

İkinci gün Ayazini-Köhnüş(Yılantaş-Arslantaş)-AFYON relive krokisini görmek için lütfen burayı tıklayınız.

İkinci gün Afyon Kalesi-Ayazini-Avdalaz-Köhnüş(Yılantaş-Arslantaş)-AFYON videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.