21 Nisan 2017 Cuma

EFES-MİMAS (İYON) YOLU - 17. Etabı - Eski Mordoğan-Eğlenhoca-İnecik-Kösedere Arası

14.04.2017 Cuma günü, EFES-MİMAS (İYON) YOLU'nun 17. Etabı olarak, Eski Mordoğan-Eğlenhoca-İnecik-Kösedere arasını yürümek üzere, önce etkinlik bitiş noktası olan Kösedere Köyü’ne gelip, aracımızın birini bırakıyoruz. Sonra yürüyüş başlangıç
noktası Eski Mordoğan Köyü’ne dönüp aracımızdan inmeden, doğruca köy meydanına 2 km.
mesafedeki Dilek Pınarı’na (Narcissos) gidiyoruz. Dilek Pınarı’ndan sularımızı içip dileklerimizi tuttuktan sonra geri dönüp, köy kahvesinde güzel bir kahvaltı
yapıyoruz. 5 Kişilik teknesi ile balık turları yaptığını belirten Rotasız Kaptan lakaplı Sn. Arif KOLDAŞ (0 506 8573205), Ayşe Kadın Camii Hocası Sn. İbrahim SARIKAYA’yı çağırıyor. Bu sayede 14. yüzyılda yapıldığı söylenen, kubbe ve duvarlarına kök boyaları ile
Mordoğan’ın nergis, sümbül, zeytin, karanfil, gül gibi motifleri işlenmiş Ayşe Kadın Camii’ni geziyoruz. Yürümeye başlamadan önce Müesser Aktaş Etnografya ve Tarih Evi Müzesi’ni de gezip görmek istiyoruz ama nafile. Yine açılmamış. Saat 10:45
sularında yürümeye başlıyoruz. GPS kayıtları köyün üst tarafından, kırmızı-beyaz işaretler ise köyün alt tarafından devam edip köy çıkışında birleşiyorlar. Biz GPS kayıtlarına göre devam ediyoruz. Köy çıkışında Sn. Hüseyin GÜRBÜZ ve keçileri ile karşılaşıyoruz.
Yeni doğan oğlaklar ile oldukça iri baba tekeyi severken Hüseyin Bey “Kani ÇELİKEL’i tanıyor musunuz?” diye soruyor. Hüseyin Bey sayesinde İzmir Dağcılığı’nın gelişip bugünlere gelmesinde çok emeği olan Eğlenhoca Köyü’nden sevgili Kani ÇELİKEL Ağabey’in kulaklarını,
memleketine yakın yerde çınlatıp, Ayser Abla’ya şifa dileyerek devam ediyoruz. Rota, rüzgar güllerine kadar, dikenli pıynar ormanı içinde açılmış oldukça eski patikada ağır ağır yükseliyor. Rüzgar gülleri düzlüğünden sonra tamamen sert zeminli toprak
köy yollarında devam ediyor. Araç geçtiği zaman ise ortalık toz dumana karışıyor. Saat 13:20 sularında Eğlenhoca Barajı’na, saat 14:20 sularında da Eğlenhoca Köyü’ne geliyoruz. Köy meydanında birer çay içip köylüler ile sohbet ettikten sonra, saat 14:45
sıralarında İnecik Köyü’ne doğru tekrar yürümeye başlıyoruz. Bembeyaz papatya tarlaları kenarlarındaki yeşilliği pembe mor arası renge boyayan erguvanlar arasında devam ediyoruz. Bahçesinde lavanta çiçekleri ekili evin sahipleri Sn. Nurten-Göksel AKÇE Ailesi
bizleri kahve içmeye davet ediyor. İstanbul’dan kaçıp İnecik Köyü’ne yerleşen bu güzel insanlara bir kez daha çok teşekkür ediyoruz. Saat 16:00 sularında İnecik Köyü’ne geliyoruz. Çok güzel, ince, kızıla çalan oyuk taşlı, otantik minareli caminin yanındaki
köy kahvesinde çay içerken, köylüler ile sohbet ediyoruz. Saat 16:20 sıralarında da Kösedere Köyü’ne doğru tekrar yürümeye başlıyoruz. Köy çıkışından İnecik Köyü ile Eğlenhoca Köyü manzaraları, rengarenk çiçeklenmiş meyve ağaçları, kır çiçekleri, erguvanlar ve asma
bahçeleri ile çok güzel. Asfalt yoldan sağa toprak yola giriyoruz. Geldiğimiz çatalda kırmızı-beyaz işaret olmadığı için sağa giden patikaya giriyoruz. Bir süre sonra yanlış rota olduğunu anlayıp geri dönerek sola giden patikada devam ediyoruz. Bu bölgenin
işaretlemesi biraz az olmuş. Saat 16:40 sularında Kösedere Mezarlığı’na, 16:50 sularında da Kösedere Köy meydanına ulaşarak bugünkü etkinliğimizi bitiriyoruz. Köy meydanında bulunan Camide restorasyon için tadilata başlanmış. Muhammed Bey’in
Kasım 2016 tarihli fotoğrafında sapasağlam duran, incecik kızıla çalan oyuk taşlı, zarif, otantik minare de sökülmüş maalesef. Minareyi sökerken çok uğraşmış olmalılar herhalde. Restorasyon sonunda eski halini aramayız inşallah. Buraya kadar gelmişken
Eğlenhoca, İnecik ve Kösedere Köyleri’nin yöresel yemeği olan Öküz Köftesi yemeden gitmek olmaz. Bıçak, satır ya da zırh ile küçültülen et parçaları hamur ile yoğurularak bol zeytinyağında kızartılıyor. Köy meydanındaki büyük çamın gölgesinde, kahvenin
kenarında Öküz Köfte’mizi yiyip çaylarımızı içtikten sonra, Kösedere Köyü’nden ayrılıp Kaynarpınar Koyu’na iniyoruz. Denizin kenarında yorgunluk atıp aracımızın bulunduğu yürüyüş başlangıç noktası Eski Mordoğan’a hareket ediyoruz. Eski Mordoğan Köyü’ne
geldiğimizde saat 19:15 olmuş. Şanslıyız. Müesser Aktaş Etnografya ve Tarih Evi Müzesi’nin kapısı açık. 30-40 yıl önce hayatımızın birer parçası olan şimdi unuttuğumuz eşyaları, kıyafetleri, alet edevat takımlarını, Müesser Abla’nın tarifi ile “Yorgun
Eserleri” kendisi ile gezip hatıralarımızı canlandırıyoruz. Sn. Müesser-İlhan AKTAŞ Ailesi’ne çok teşekkür ediyorum. Kendilerine sağlıklı uzun ömürler diliyorum. Wikiloc’a göre bugün, 135 metrelerden 470 metrelere çıkıp, 115 metrelere indikten sonra tekrar
250 metrelere çıkarken toplam 13,38 km. yürümüşüz. Yukarıda da bahsettiğim gibi Eski Mordoğan Köyü’nün çıkışında GPS verileri ile kırmızı-beyaz işaretler farklı yerlerden gidip sonra birleşiyor. İnecik-Kösedere arasında da işaretler biraz zayıf. Onun dışında
kırmızı-beyaz işaretlemeler gayet iyi. Mesafe-Yön levhaları bu rotada da bolca var. Rota, rüzgar güllerinden sonra tamamen toprak köy yollarında devam ediyor. Araç geçtiği zaman ortalık toza bulanıyor. Rota üzerinde 2 tane çeşme gördük. Ayrıca Köylerde
çeşme ve marketler var. Özellikle sıcak havalarda yürümenin zor olacağını düşünüyorum. Şu ana kadar gittiğimiz Çeşme Yarımadası Köyleri’nin hepsinde, köy meydanlarında Atatürk Büst’ü ile Türk Bayrağı var. Köy meydanları çok düzenli, temiz ve güzel
Ayrıca hepsinde tuvaletler var ve temiz. Bu işleri düşünen herkese çok teşekkür ediyorum. Yürüyüş arkadaşlarım Sn. Muhammed KİRAZDİKEN ile Sn. Kemal TIRPAN’a bir kez daha çok teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 17. Etabı - Eski Mordoğan-Eğlenhoca-İnecik-Kösedere arası fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 17. Etabı - Eski Mordoğan-Eğlenhoca-İnecik-Kösedere arası videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.

AYŞE KADIN CAMİİ – 14. Y.Y. – Eski Mordoğan-Karaburun/İzmir
En son 2006-2007 yıllarında Vakıflar Genel Müdürlüğü’nce restore edilen Ayşe Kadın Camii hakkında duvarlarında 3 ayrı pano gördüm. Birincisinde “1332 yılında Aydınoğlu Umur Bey tarafından yaptırılıp
1802 yılında Ayşe Kadın tarafından tamir ettirildiği.” yazılı. İkincisinde “Ayşe Kadın isimli bir kızın vasiyeti üzerine, kendi eli ile işlediği çeyizleri satılarak yaptırılmış ve Mordoğan’ın nergis, sümbül, zeytin, karanfil, gül gibi
motiflerin ressamlar tarafından kubbe ve duvarlara nakşedildiği, ayrıca Ayşe Kadın’ın evinin resminin yapıldığı, genç yaşta evlenmeden ölmesi üzerine camiye isminin verildiği rivayet edilir.” yazılı. Üçüncüsünde ise
"Yapılış tarihinin tam olarak bilinmediği, inşa ve usta kitabesinin olmadığı, değişik dönemlerde onarımlar gördüğü için orijinal şekliyle günümüze ulaşmadığı” yazılı. Restorasyonda çalıştığını belirten Eski Mordoğan
Köyü’nden Sn. İsmail KARACA ise “Kubbe ve duvarlara kök boyaları ile nakşedilen motiflerinin orijinal hallerinin bozulmaması için öylece bırakıldığını.” anlatmıştı. Sonuç olarak bence çok güzel bir camii. Kök boya süslemeleri
ile Manisa-Kula-Emre Köyü’nde bulunan Carullah Bin Süleyman Camii’ni andırıyor. Mordoğan’a gelenlere görmelerini tavsiye ediyorum.

AYŞE KADIN CAMİİ fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

AYŞE KADIN CAMİİ videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.

MÜEESSER AKTAŞ ETNOGRAFYA ve TARİH EVİ  MÜZESİ - Eski Mordoğan-Karaburun/İzmir
Eski Mordoğan doğumlu, evli, 2 çocuk ve 4 torun sahibi Sn. Müesser AKTAŞ, 30-40 yıl önce hayatımızın birer parçası olan şimdi unuttuğumuz eşyaları, kıyafetleri, alet edevat takımlarını, kendi tarifi ile “Yorgun Eserleri”
bir zamanlar öğrencisi olduğu Mordoğan Bucağı İlkokul’unda sergiliyor. Yoğun bir şekilde toplumsal sosyal sorumluluk duygusu taşıyan Sn. Müesser AKTAŞ, Türk Anneler Derneği İzmir Şb. üyeliği,
Mordoğan Şb.’si kurucusu ve Onursal Başkanlığı, Cüzzam Savaş Derneği kurucu üyeliği, şimdi KADER olarak adlandırılan Ege Kadın Vakfı kurucu üyeliği, Atatürkçü Düşünce Derneği üyeliği, Mordoğan Sosyal
Dayanışma Eğitim ve Kültür Vakfı mütevelli heyeti üyeliği, Jandarma Asayiş Vakfı başkanlığı, Tüketici Hakları Koruma çalışmaları, Karaburun Yerel Gündem 21 çalışmalarında bulunmuş. Kendisine 41 kere maşşallah
diyorum. Sn. Müesser-İlhan AKTAŞ Ailesi’ne sağlıklı uzun ömürler diliyorum. Mordoğan’a gelenlerin Ayşe Kadın Camii’nin yanı başında bulunan Müzeyi gezip görmelerini
tavsiye ediyorum. Müze, pazartesi günleri kapalı. Grup ziyaretleri için Müesser Abla’nın 0 542 7924794 numaralı telefonunu arayarak bilgi verilmeli.

MÜEESSER AKTAŞ ETNOGRAFYA ve TARİH EVİ MÜZESİ fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

MÜEESSER AKTAŞ ETNOGRAFYA ve TARİH EVİ MÜZESİ videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.