15 Nisan 2017 Cumartesi

EFES-MİMAS (İYON) YOLU - 16. Etabı - Balıklıova-Eski Mordoğan Arası

09.04.2017 Pazar günü EFES-MİMAS (İYON) YOLU’nun 16. Etabı’nda, Balıklıova-Eski Mordoğan arasını yürümek üzere tekrar yola çıkıyoruz. Bu etkinlikte iki de misafirimiz var. Sevgili dostlarım Sn. Şinasi YÜKSEL ve
Sn. Yusuf GENÇ. Önce Güzelbahçe Balıkçı Barınağı’nın büyülü atmosferinde simit, poğaça, zeytin,
peynir yumurta ile güzel bir kahvaltı yapıyoruz. Sonra aracımızın birini yürüyüş bitiş noktasına bırakmak üzere
Eski Mordoğan Köyü’ne hareket ediyoruz. Saat 09:30 olmasına karşın köy merkezinde bulunan Müesser Aktaş Etnoğrafya ve Tarih Evi’ni gezip göremiyoruz. Çünkü henüz açılmamış. Akşam gezeriz diyerek yürüyüş
başlangıç noktamız olan Balıklıova’ya dönüp saat 10:00 sularında etkinliğimize başlıyoruz. Balıklıova çıkışında Karaburun Karayolu’nun altındaki menfezden geçtikten sonra, Eski Balıklıova’ya giden asfalt yoldan sağ tarafa
ayrılan toprak yola girerek yavaş yavaş yükselmeye başlıyoruz. Her yer rengarenk kır çiçekleri, misler gibi kokan azırgan çiçekleri, bembeyaz gelinsaçı çiçekleri ile bezenmiş. Hava da 18-19 derecelerde. Hafif bir rüzgar
var. Tam bir serin limonata tadında bahar havası. Daha ne olsun. Saat 11:15 sularında Manastır düzlüğünün üst tarafında, önünde küçük havuzu bulunan tarihi çeşmeye geliyoruz. Biraz dinlendikten sonra
rotamız üzerindeki çoban ya da zeytin bahçe sahiplerinin damı olduğunu düşündüğüm taş bina yıkıntılarının yanından geçerek çamlık alana giriyoruz. Birden karşımıza bembeyaz papatya tarlası çıkıyor.
Yaklaşık 400 metrelere yükselmişiz. Rotayı ilk kez yürüdüğümüz için “Nasılsa bundan sonra çıkış yoktur.” düşüncesi ile saat 13:00 sularında, papatya cennetinde öğle molası veriyoruz. Siz siz olun, aynı hatayı
yapmayın. Çünkü rota buradan sonra, önce 300 metrelere iniyor, sonra da su kuyusu ile çeşmenin bulunduğu alandan rüzgar güllerine doğru oldukça dik bir şekilde 450 metrelere çıkıyormuş. Tabii tok
karına bu çıkış bizleri biraz zorluyor. Öğle molası için en uygun yer, eski mermer ocağından geçtikten sonra önünde büyük bir ceviz ağacı bulunan tarihi çeşme. Neyse yaklaşık 450 metrelerdeki rüzgar gülleri
için açılan yola çıktığımızda Balıklıova Mordoğan arasındaki dantel gibi Körfez’in manzarası yorgunluğumuzu unutturuyor. Sonra vahşice kullanıldıktan sonra rehabilite edilmeden olduğu gibi
bırakılan eski mermer ocağının içinden geçiyoruz. Mermer ocağından sonra rota, çok güzelleşiyor. Tamamen çam ormanı içinde, yer yer tesviye edilmiş taş döşeme tarihi patikalarda, Mordoğan’a kadar
devam ediyor. Rota üzerinde önce önünde oldukça büyük ceviz ağacı bulunan, etrafı papatya ve kır çiçekleri ile adeta donatılmış tarihi çeşmeye geliyoruz. Burada biraz dinleniyoruz. Sonra da vadi içinde ard arda
sıralanmış 3 su değirmeni kalıntısı görüyoruz. Volkanik haraketlerle dilim dilim yükselmiş Gelin Kayaları ile vadiyi bitirip, Mordoğan-Çatalkaya Mevkii-Kayalca Mah.’de bulunan terkedilmiş eski yerleşim yerine
geliyoruz. Şapel olduğunu düşündüğümüz yapı kalıntısının önünden aşağıya doğru inip, tarihi Kemer Köprü’den karşıya geçiyoruz. Sonra taş döşeme yoldan devam ederek saat 18:45 sularında Eski Mordoğan’a
ulaşıyoruz. Genç yaşta ölen Ayşe isimli kadının vasiyeti üzerine çeyizleri satılarak 14. YY.’da yapılan Ayşe Kadın Cami’sini fotoğraflıyoruz. Ama içini göremiyoruz. Çünkü Cami Hoca’sını bulamıyoruz. Kapısı kapalı.
Köy kahvesinde karşılaştığımız Sn. İsmail KARACA, caminin restorasyonunda çalıştığını söyleyerek kubbede nergis, sümbül, zeytin, karanfil, gül motiflerinin orijinal hallerinin bozulmaması için öylece
bırakıldığını anlatıyor. Saat 19:20 olmuş. Müesser Aktaş Etnoğrafya ve Tarih Evi yine kapalı. Yine göremiyoruz. Artık burayı gezmeyi bir sonraki etaba bırakıp köy kahvesinde çay ve kahvelerimizi içtikten
sonra, etkinliğimizi sonlandırıp İzmir’e dönüşe geçiyoruz. Bugün wikiloc’a göre 39 metreden 451 metreye çıkarken toplam 18,59 km. yürümüşüz. Önce ağır ağır sürekli yükseliş, sonra 300 metrelere inip,
450 metrelere dik bir çıkışı olan, Efes-Mimas Yolu’nun çok zorlu olmayan güzel etaplarından birisi . Rota, tamamen orman içi yollar ile makilik ve çamlık alanlarda ki patikalarda, taş döşeme tarihi yollarda, sağ kolunuza,
Balıklıova Mordoğan arasındaki dantel gibi koyların manzarasını takarak devam ediyor. 3 Tane çeşme gördük. Yazın akıp akmadıklarını bilmiyorum. Yaz sıcağında yürümenin çok zor olacağı bir rota
diye düşünüyorum. Kırmızı-beyaz işaretlemeler çok iyi. Bugüne kadar yürüdüğümüz rotaların içinde en bol Mesafe-Yön Levhası bulunan etap, herhalde burasıdır. Yürüyüş arkadaşlarım Sn. Muhammed
KİRAZDİKEN ve Sn. Kemal TIRPAN ile dostlarım Sn. Şinasi YÜKSEL ve Yusuf GENÇ’e bir kez daha çok teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.
Sağlıkla kalın.
Ayhan YÖRÜK

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 16. Etabı - Balıklıova-Eski Mordoğan arası fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 16. Etabı - Balıklıova-Eski Mordoğan arası videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Sevgili dostum Sn. Şinasi YÜKSEL’in hazırladığı yazı ve fotoğrafları görmek isterseniz lütfen burayı tıklayınız.