30 Mart 2019 Cumartesi

EFES-MİMAS (İYON) YOLU 28. Etabı - Gerence(İltur)-Ildırı(Erythrai)-Germiyan Arası

25.03.2019 pazartesi günü Efes-Mimas (İyon) Yolu’nda 28. etap olarak Gerence(İltur)-Ildırı(Erythrai)-Germiyan arasını yürüyerek, Çeşme-Karaburun Yarımadası’ndaki son İon kenti Erythrai’yi de görüyoruz. Daha önceki Efes-Mimas (İyon) Yolu
yürüyüşlerimizde 6 İon kentinden 5’ini; Efes, Kolophon, Lebedos, Teos ve Klazomenai’yi
gezmiştik. Böylece 6 İon kentini birbirine bağlama projesi olan Efes-Mimas (İyon) Yolu yürüyüşlerimiz ile Çeşme-Karaburun Yarımadası’nda bulunan Antik
İon kentlerinin tamamını gezip görmüş oluyoruz şükürler olsun. Güzelbahçe Kalabak Balıkçı Barınağı’nda simit-peynir-zeytin-çay ile kahvaltımızı yaptıktan sonra bugünkü etkinliğimizin bitiş noktası Germiyan’a aracımızın birini bırakıyoruz. Diğer aracımız ile yürüyüş
başlangıç noktası Gerence Körfezi-İltur Sitesi yanına gelip 09.40’da yürümeye başlıyoruz. Oldukça rüzgârlı bir gün. Serin rüzgâra rağmen hava güneşli, pırıl pırıl. Toprak ana uyanarak her yeri yeşile boyamış, yetmemiş bir de rengârenk çiçekler ile donatmış.
Kuş cıvıltıları eşliğinde deniz kıyısına geldiğimizde serin rüzgârı daha çok hissediyoruz. Rota bir süre denize paralel dikenli yoğun bitki örtüsünün içinde devam ediyor. Bu bölümdeki patika bir-iki yılda bir açılmaz ise, yoğun dikenli bitki örtüsü tarafından tamamen
kaplanarak işaretler görünmez ve de yürünemez hale gelebilir. Rota, balık çiftliğinin olduğu koydan sonra toprak yolda devam ediyor. Manzara ise çok güzel. Gerence Körfezi’nin kuzey kıyılarında İltur, güney kıyılarında ise Parlamenterler ile Gökçe siteleri
bulunuyor. Toprak yoldan Ildırı-Karaburun karayoluna gelince yaklaşık 300-400 m. asfaltta yürünüyor. Elektrik trafosu, Kabakçı Çiftliği ile Yeşil Dünya tabelalarının bulunduğu çataldan sola, toprak yola girerek asfalttan çıkılıyor. Rota buradan itibaren enginar
ve zeytin bahçelerinin arasında devam ediyor. Bahçeler arasında bulunan, iki tarafı beyaz-sarı papatyalar, rengârenk çiçekler ile bezeli toprak yolda devam ederek Ildırı-Erythrai Antik Kenti’ne geldiğimizde saat 12.45 oluyor. Akropol-Athena Tapınağı ile Matrone
Kilisesi'nin bulunduğu tepe, baş döndürücü Ildırı manzarasının seyredileceği seyir terası gibi. Kemal Ağabey ile yaklaşık 45 dakika antik kenti gezip panoramik manzaranın tadını çıkarıyoruz. Muhammed Bey bizimle gelmeyip Ildırı’nın dar sokaklarında
gezinmeyi tercih ediyor. Saat 13.50’de deniz kenarında bulunan Balıklama-Balık Ekmek’te (0554 8975618) pina kabuğunda servis edilen nefis sardalya balığını yiyoruz. (Balık ekmek 15, porsiyon 25, Bira 20 TL.) Daha sonra Ildırı’dan ayrılarak Germiyan’a doğru yürümeye
devam ediyoruz. Rota Germiyan’a kadar toprak yollarda devam ediyor. Köye yaklaşmaya başladığımızda kırmızı-beyaz işaretlerin olmadığını fark ediyoruz. GPS’e baktığımızda rotanın 400-500 m. kadar alt tarafında olduğumuzu anlıyoruz. Çok belirgin ana yolda
kırmızı-beyaz işaretlere göre yürürken hiçbir dönüş işareti olmadan rota yukarı çıkmış. GPS rotasına gitmeyip geldiğimiz yoldan devam ediyoruz. Saat 18.00 sularında da Germiyan’a ulaşarak etkinliğimizi bitiriyoruz. Germiyan Köyü evlerinin bembeyaz
duvarları çiçek resimleri ile boyanmış. Çok da hoş olmuş. Köyün her tarafında terkedilmiş eski traktörler var. Ayrıca lor’dan, 50-60 gün sabah akşam karıştırılarak hakiki zeytinyağı ile fermantasyonu sağlanan Kopanisti Peyniri Germiyan’da satılıyor. 1 kg. 50 TL. (Şerif UYAR–
0535 4933368) Köy kahvesinin duvarlarına köy halkının siyah-beyaz nostaljik fotoğrafları asılmış. Yorgunluk çay-kahvelerimizi içtikten sonra Germiyan’dan ayrılarak yürüyüş başlangıç noktasındaki aracımıza doğru hareket ediyoruz. Wikiloc’a göre bugün 380 m. çıkış,
290 m. iniş ile deniz seviyesinden 122 m. yükselirken toplam 19,94 km. yürümüşüz. Zorlu olmayan rotanın tamamına yakın kısmı sert zemin toprak yollarda, İltur Sitesi’nden balık çiftliğinin olduğu koya kadar dikenli yoğun bitki örtüsü içinde
devam ediyor. Kırmızı-beyaz işaretler gayet iyi. Çeşme hiç görmedim. Mesafe-yön levhası bolca var. Erythrai Antik Kenti’ni gezmek ücretsiz. Yürüyüş arkadaşlarım Sn. Muhammed KİRAZDİKEN ile Sn. Kemal TIRPAN’a bir kez daha çok teşekkür ederek yazımı bitiriyorum.

Erythrai Antik Kenti - Ildırı-Çeşme/İZMİR
Antik çağda 12 İon Devleti’nin önde gelenlerinden biri olan Erythrai, Ege dünyasındaki önemli liman yerleşimlerinden biriymiş. Arkaik Dönem’de doğu mallarını kullanan ve bunları İonia’ya dağıtan bir market (emporio) görevindeki Erythrai, ticaret ve diplomaside
Khios (Sakız Adası) ile büyük bir rekabet içerisindeymiş. Doğu kökenli bir tanrı olan Herakles’e ait kutsal bir alanın burada inşa edilmesi dini unsurlar yönünden doğu etkileşimini gözler önüne sermekte. İÖ 546’dan sonra kent, Pers egemenliği altında bulunduğu dönemde bir
liman üssü olmanın verdiği olanaklardan yararlanarak Kıta Yunanistan ile yoğun iletişimde olmuş. İÖ 330’lu yıllar ile birlikte yöre Büyük İskender’in hâkimiyetine girmiş. Daha sonra sırasıyla Roma, Bizans, Beylikler ve Osmanlı hâkimiyetleri yaşanmış.

Gerence(İltur)-Ildırı(Erythrai)-Germiyan arası fotoğrafları görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Gerence(İltur)-Ildırı(Erythrai)-Germiyan arası video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.