17 Mayıs 2015 Pazar

Yanık Ülke KULA (Katakekaumena) 1 - Manisa - 09-10 Mayıs 2015

Ankara-İzmir arası yaptığım her seyahat de, Kula civarından geçerken “Bir gün şu volkan konilerine çıkmak nasip olur mu?” diye hep içimden geçirmişimdir. Şükürler olsun ki Zirve Dağcılık İzmir Şb.’den, Kula’lı sevgili dostum İsmail KASAP sayesinde,
bu amacıma 09-10 Mayıs 2015 Tarihlerinde ulaştım. İsmail Bey sayesinde sadece, yörede
Divlit” denen yanardağ konilerine çıkmakla kalmayıp,  simsiyah lav göllerini, daracık rengarenk Kula sokaklarını ve tarihi Türk evlerini, su akışını sağlamak için
zemine açılan genişçe çukurlara yapılmış tarihi çeşmeleri, Tapduk ve Yunus Emre Türbesi ile Şah Süleyman Türbesi’ni, demircileri, kalaycıları, bakırcıları, semercileri, keçecileri, leblebicileri, kök boyaları ile süslenmiş muhteşem Carullah Bin Süleyman
Camii’ni, Kaya Mezarları’nı, Peri Bacaları’nı, bazalt sütunlarını, Gediz Hoca Seyfettin Köprüsü’nü, divlitlerin üzerine kurulan üzüm bağlarını, taşları Nevşehir’den gelmiş şarap mahsenlerini, Emir Kaplıcaları’nı, Adala Hermos Kanyonu’nu ve Kız Köprüsü’nü
gördüm, adım adım gezdim. Daha ne olsun. Miladın başladığı yıllarda yaşamış ünlü antik dönem tarihçisi Amasyalı Strabon, simsiyah kömür karası lavlardan ötürü buraya “Katakekaumene” “Yanık Ülke” adını vermiş. Evlerin çatıları,
Kula sokaklarını yukarıdan kapatmış. Yağmurlu havada yağmur, güneşli havada güneş görmeden rengarenk daracık sokaklarda gezerken, sanki zaman gemisine binip 150-200 sene önceye, Osmanlı günlük yaşamının içine giriyorsunuz.
Osmanlı kent mimarisinin en iyi korunmuş örnek kentlerinden olan Kula’da, çoğunluğu koruma altına alınmış 3000’den fazla tarihi evin bulunduğu her yer, her ev, tarihi bir film seti gibi. Hacı Muhsin Konağı’nın önüne geldiğimiz de İsmail Bey,  Hale SOYGAZİ-
Tugay TOKSÖZ’ün başrollerini oynadığı “Vurun Kahpeye” filminin bu evde çekildiğini, Beyler Evi’nin önüne geldiğimizde de Hülya AVŞAR-Kenan KALAV’ın başrollerini paylaştığı “Tutku” filminin burada çekildiğini anlatıyor. Saat 15:00’e kadar
Kula sokaklarını dolaştıktan sonra Kula Divliti’ne çıkmak için aracımıza biniyoruz. Normal bir tempo ile tadını çıkara çıkara 45 dakikada divlitin zirvesine ulaşıyoruz. Divlitin krateri toprak ile dolduğundan zirve düzleşmiş. 2013 Yılında ülkemizin ilk ve tek
Avrupa ve Unesco Jeopark alanı ilan edilen, 300 Km.’lik bir alana yayılan Kula jeoparkı’nda, yükseklikleri 150 metreyi geçmeyen 80 civarında volkan konisi varmış. Yurdumuzun ve Ortadoğu'nun en genç sönmüş yanardağlar bölgesi olan Kula volkanları, son 15 bin
yıldır faaliyet göstermemiş olsalar da, bölgenin kaplıca ve maden sodası cenneti olmasından dolayı, teknik olarak hala aktif kabul ediliyormuş. Zirveden, Kula’nın kıyısına kadar ulaşmış lavları, volkan konilerini 360 derece seyrettikten sonra inişe geçiyoruz.
30 dakikada aracımıza ulaşarak Kaya Mezarlarına doğru hareket ediyoruz. Jeopark alanı içinde sayıları binlere ulaşan antik kaya mezarlarından, Helenistik dönemden Roma dönemine kadar kullanılan, Elçitepe nekropolis sahasında bulunan, 500 civarında ki kaya mezarlarından bir bölümünü gezdikten sonra, Kapadokya
bölgesine benzerliği sebebiyle Kuladokya denilen peri bacaları bölgesine geldik. Fotoğraflarımızı çektikten sonra, bazalt sütunları görmek için Çakırca Köyü’ne geçtik. 5-6 çeşmenin şırıl şırıl aktığı yerden çok güzel bir patikaya girerek, 10 dakikalık bir yürüyüş ile bazalt sütunlarına ulaştık. Sıcak lavların yüksek ve dik bir
uçurumdan düşerken soğuyup katılaşmasıyla oluştuğu düşünülen bazalt sütunları, Kula Jeoparkı içinde görülmeye değer en ilginç oluşumlardan. Buradan 5-6 Km.’lik araç yolculuğundan sonra önce Hoca Seyfettin Köprüsü yakınlarında fokur fokur kaynayan doğal jakuzi olarak adlandırdığımız sıcak su kaynağına
gittik. Sonra da, Kula merkezde 1496 yılında Kurşunlu Cami’yi yapan Hoca Seyfettin’in, aynı yıllarda yaptığı kendi adını taşıyan Hoca Seyfettin Köprüsü’ne geldik. 30 Yıl önce yapılan hiçbir estetik yanı olmayan çirkinlik abidesi güya yeni köprünün yanında,
kıpkırmızı gelinciklerin içinde yıllara meydan okuyan ve dimdik ayakta duran Hoca Seyfettin Köprüsü, sanat şaheseri olarak atalarımızın ne kadar zevkli olduğunun en güzel kanıtı. Artık akşam olmak üzere. Günün yorgunluğunu Emir Kaplıcaları’nın
sıcak sularında atıyoruz. Sonra önce İsmail Bey’in anne ve babasını ziyaret edip ellerini öperek anneler gününü kutluyoruz. Sonra da İsmail Bey’in şirin küçük bağ evine geliyoruz. Artık keyif çatmanın zamanı geldi. Gece 24:00 sıralarında yatıyoruz.
10 Mayıs Pazar sabahı çorbalarımızı içtikten sonra yaklaşık 1000 dönümlük divlit tepelerine çok güzel, profesyonelce üzüm bağı kurarak Kula Şarapları üreten Yanık Ülke Otel Restaurant tesisine geliyoruz. Otelin önünden 360 derece üzüm bağlarını,
yanardağ konilerini, hatta Bozdağ’ın karlı zirvesini seyrediyoruz. Birazdan gideceğimiz Sandal Divliti’nin krater çanağı buradan çok güzel görünüyor. Nevşehir’den getirilen taşlar ile inşa edilen şarap mahsenlerini de gezdikten sonra
10:55 sıralarında Sandal Divliti’nin eteğinde aracımızı bırakıp yürümeye başlıyoruz. Yaklaşık yarım saatlik rahat bir yürüyüş ile Sandal Divliti’nin krater çanağına ulaşıyoruz. Burada insan gerçekten kendisini volkanın içinde hissediyor. Çanağın etrafını
dolaşarak çevreyi seyrediyoruz. Krater çanağında ki mağaralara giriyoruz. Sandal Divliti’nden akan lavların oluşturduğu oldukça büyük simsiyah lav gölüne bakarken kendimi, dünyamızın milyonlarca yıl önceki halinin küçük bir kopyasını
seyreder gibi hissediyorum. Sonuçta bu muhteşem coğrafyadan ayrılma vakti geliyor. 10 Dakika da aşağıya inip aracımıza biniyoruz. Şimdiki hedefimiz Tapduk ve Yunus Emre Türbeleri ile Emre Köyü’nde ki Carullah Bin Süleyman Camii.
Ülkemizin 12 yerinde mezarı olduğu söyleniyor Yunus Emre’nin. Anadolu’muzun yurt olmasında, birçok kültürün asırlardır kardeşçe birlikte yaşamasında Yunus Emre, Tapduk Emre, Hacı Bektaşi Veli, Mevlana gibi birçok gönül dostunun çok emeği var.
Yoksa bir yeri kılıç ile zapt edebilirsiniz ama hak, hukuk, adalet, muhabbet dağıtan böyle gönül dostlarınız yoksa orayı yurt kılmanız mümkün olmaz. Pırıl pırıl güneşli Pazar günü olması sebebiyle türbe çok kalabalık. Az ileride Emre Köyü’nün içinde bulunan
1547 yılında yapılmış Carullah Bin Süleyman Camii’ne yürüyerek gidiyoruz. Kök boyaları ile yapılan cami içi süslemeleri tek kelimeyle olağanüstü güzel. Muhteşem. Caminin kapısından içeri adımızı attığınız anda çarpılıyorsunuz. Büyük bir hayranlık ile
kök boya işlemeleri inceledikten ve de seyrettikten sonra Adala Hermos Kanyonu’na gidiyoruz. Aşırı kalabalıktan ötürü balık çiftliğinde fazla oyalanmayıp kanyonun sağ tarafından Kız Köprüsü’ne kadar yürüyoruz.
Lidya Kralı Krazus'un kızı için yaptırdığı söylenen 7 kemerli Adala Kız Köprüsü’nün üzerinden geçerek, kanyonun sol tarafından biraz lavların üzerinde, biraz da piknikçilerin arasında yürüyerek aracımıza dönüyoruz. 16:30 sıralarında Demirköprü Barajı’ndan başlayıp Kız köprüsü’nden geri dönerek daire çizdiğimiz
Adala Hermos Kanyonu yürüyüşümüz, 2 saat kadar sürüyor. 18:30 sularında etkinlik sonu kendi çekimimizi yaparak 2 günlük faaliyetimizi bitirip İzmir’e dönüşe geçiyoruz. 2 gün boyunca beni yediren, içiren, yatıran birde çok güzel gezdiren sevgili dostum
İsmail KASAP Bey’e ne kadar teşekkür etsem azdır. Sağolsun varolsun. Bir teşekkürde Yörem Restaurant Çorba-Pide Salonu’na(0 236 8161122). Ankara asfaltı üzerinde Total Benzin istasyonunun hemen karşısında 50 Metre mesafedeki lokantanın çorbaları,
pideleri ve de kebapları çok güzel. Ayrıca fiyatları da oldukça makul. Sn. İsmail KASAP Bey’in telefon numarası 0 505 292 8387. Kula’yı merak eden herkese her türlü desteği verebileceğini belirten sevgili İsmail Kasap’a bir kez daha çok teşekkür ediyorum.

Yanık Ülke KULA(Katakekaumena)’da çektiğim fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Yanık Ülke KULA(Katakekaumena)’da çektiğim video günlüğü görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Not: Bu yazının hazırlanmasında, Temmuz 2014-256 sayılı Atlas Dergisi’nden yararlanılmıştır.