21 Mart 2014 Cuma

KARYA (Karia) YOLU - 5. Etabı - (İç Karya(1) Bölümü - MİLAS-KIRCAĞIZ-LABRANDA-KARGICAK Arası)

Karya (Karia) Yolu Gökova Körfezi Bölümü’nün Akyaka-Bodrum arasını bitirdikten sonra, 15 Mart 2014 tarihinde, İç Karya (1) Bölümü’nün MİLAS-KIRCAĞIZ-LABRANDA-KARGICAK arasını, Sn. Zeki VAROL rehberliğinde 42 arkadaş ile yürüdük. İç Karya
Bölümü; Bozalan’dan başlayıp Karacahisar-Milas-Labranda-Çomakdağ-Bafa üzerinden Karya
Kraliçesi Ada’nın kenti Alinda’ya ulaşıp Karpuzlu’da biten yaklaşık 175 km.’lik bir parkur. Bu sefer etkinliğimize, bizler için çok özel bir arkadaşımızı, 21 Mart 2010 tarihinde kaya tırmanışı

sırasında düşerek 22 Mart 2010 tarihinde ebediyete ulaşan sevgili Özel (Özer) PAK’ı, sabah 06.45’te Söke’deki mezarlığında ziyaret ederek başladık. Karya ve Latmos (Beşparmak) sevdalısı rahmetli Özel’imizi dualarımız ile anıp, hatıralarımızı tazeledik.
Sn. Zeki VAROL’un getirdiği rengarenk çiçekleri diktikten sonra rahmetli Özel’in yanından ayrılarak Bafa’da, Milas karayolunun hemen kenarında bulunan Emek Aile Çay Bahçesi’ne saat 07.30 sıralarında ulaşıyoruz. Odun ateşinde çay ile gözleme
eşliğinde güzel bir kahvaltının ardından yine Milas karayolu üzerinde bulunan, antik çağda Mylasa(Milas)’dan sonra yörenin en önemli kenti olan Euromos Antik Kentine saat 08.30 sıralarında geliyoruz. Asırlık zeytinlikler içerisindeki M.S. 2. yüzyıldan kalma
Zeus Tapınağı ile sadece 3-4 basamağı kalmış tiyatroyu gezip gördükten sonra antik dönemde tamamen mermer kaplı olduğu için Mabetler Şehri diye anılan Milas’a geçiyoruz. Kısa bir yürüyüş ile önce saat 09:30 sıralarında Turhan Selçuk
Karikatürlerinin bulunduğu Hacı Ali Ağa Konağı’na, sonra çok yakınındaki (kazılar devam ettiği için yakından göremediğimiz) Uzunyuva Arkeolojik Alanı’na, oradan da kilit taşında Karya sembolü Labryis (Çift Ağızlı Balta) olan Baltalı Kapı’ya
geliyoruz. Buradan da yürüyüş başlangıç noktamız olan Kırcağız Köyü’ne bir km. mesafeye kadar aracımız ile giderek, saat 10.15'te yürüyüşümüze başlıyoruz. Önce Kırcağız Köyü’nün içinden geçiyoruz. Yemyeşil bir doğada, rengarenk kır çiçeklerinin
içinde, şırıl şırıl akan küçük dereleri birkaç defa aşarak, pırıl pırıl çok güzel bir bahar havasında yürüyüşümüz devam ediyor. Öğleye doğru hava sıcaklığı 20’li derecelere ulaşınca 650-700 metre yükseklikteki Labranda çıkışı bizleri zorlamaya başlıyor. Kırcağız Köyü’nden sonra önce asırlık zeytinlikler, sonra şemsiye

gibi fıstık çamları bizleri karşılıyor. Karşı tepedeki Kargıcak Köyü İlemet Mah.’nin otantik taş evleri manzarası eşliğinde, üst üste bindirilmiş gibi duran devasa kaya bloklarının içinde devam eden yürüyüşümüz, Türbe Köyü’nün mahallesi olan Sımat’ın biraz üst

tarafında 13.15’te verdiğimiz öğle molasına kadar devam ediyor. Yarım saatlik molada bir şeyler atıştırdıktan sonra 13.45’te tekrar yürüyüşümüze başlayarak, saat 15.00 sularında Labranda’ya varıyoruz. Bugün Kocayayla olarak anılmakta olan bölgedeki serin rüzgar, bizleri oldukça rahatlatıyor. Karya Bölgesi'nin
en önemli dini merkezlerinden biri sayılan, Labrandalı Zeus’a (Zeus Labrandios) adanmış Labranda kutsal alanına, vızır vızır işleyen maden ocakları tırlarının gürültüsü eşliğinde giriyoruz. Kutsal alanın hemen yukarısında bulunan, adeta yıldırım çarpmasıyla

ikiye bölünmüş gibi duran büyük kayanın, gök tanrısının ikamet yeri olduğuna inanılması buranın asırlarca kutsal alan olarak kalmasını sağlamış. Antik çağdan bugüne kutsal suyu ile meşhur Labranda'da, özellikle hasat zamanı sonbaharda kutlanan,
5 gün süren kurban bayramı şölenlerinde, Andronlarda (erkeklere mahsus şölen evi) kurban yemekleri yenip stadyum yarışları yapılırmış. Halk, kamlar (din adamları) eşliğinde Milas’tan Labranda’ya uzanan 14 km.lik taş döşeli kutsal yoldan gelirmiş. Efsaneye göre Zeus Tapınağı’nın alt
tarafında bulunan kutsal havuzda baş tanrı Zeus’un gelecek ile ilgili kehanetlerini aktaran altın küpe ve gerdanlıklar ile süslenmiş kahin yılan balıkları bulunurmuş. Balıklar, dileği olan kişinin elinden sunulan yiyeceği yerse dileğin gerçekleşeceğine inanılırmış. Yaklaşık 45 dakika, efsaneler ile bezenmiş antik dünyanın kutsal tapınma alanında dolaştıktan sonra saat
15.40'ta tapınma merkezinden ayrılıyoruz. Kutsal yolun bozulmadan günümüze ulaşan bazı bölümleri üzerinden yürüyerek önce Kargıcak Köyü’nün İlemet Mahallesi'ne geliyoruz. Bu sefer de karşı tepede sabah içinden geçtiğimiz Türbe Köyü Sımat
Mahallesi manzarası eşliğinde, yer yer taş döşeli kutsal yoldan devam eden yürüyüşümüz 17:30 sıralarında Kargıcak Köyü'ne ulaşarak bitti sanıyoruz. Ama öyle olmuyor. Dönebileceği geniş bir alan olmadığı için otobüsümüz köye gelemiyor ve yaklaşık yarım saat daha asfalt yolda yürüyerek ana yolda bekleyen
otobüsümüze ulaşıyoruz. Bu etkinliğin akşam yemeğini Bafa Gölü kenarında 1974’ten beri hizmet veren Çeri Restaurant’ta yiyoruz. (0 252 519 1011 - 0 532 234 8203) Çaykama Böreği, bolca salata, zeytin, bazlama ekmekleri, balık ve helva ile donatılan masalarımızda günün yorgunluğunu unutuyoruz.
Yaklaşık 23 km. yürüdüğümüz bu etapta su oldukça bol. Birkaç tane çeşme, bolca kaynak suyu var. Kırmızı beyaz işaretlemeler gayet iyi. Mesafe levhaları da diğer etaplara göre daha çok.
Bir kez daha bilge rehberimiz Sn. Zeki VAROL’a, yürüyüşçüler arasında ön ile arka bağlantının kopmamasında büyük emeği olan Sn. Kemal TIRPAN’a ve katılımcı 42 arkadaşa çok ama çok teşekkür ediyorum.
Sağlıkla kalın.
Ayhan YÖRÜK

Rahmetli Özel (Özer) PAK’ın Karya ve Latmos anlatımı videolarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Karya (Karia) Yolu 5. Etabı fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Karya (Karia) Yolu 5. Etabı videosunu görmek için lütfen burayı tıklayınız.