1 Aralık 2009 Salı

KONAK MEYDANI (Saat Kulesi, Hükümet Konağı, Hasan Tahsin Anıtı, Konak Camii)-VARYANT-ÜMRAN BARADAN OYUNCAK MÜZESİ-ÇİĞ (Şİ) BÖREK-ARKEOLOJİ ve ETNOĞRAFYA MÜZELERİ / İZMİR

Her gün yanından önünden geçtiğimiz, bir türlü içini görmeye zaman ayıramadığımız yerler vardır. Nasılsa bu kadar yakınız, her zaman görebilir gezebiliriz düşüncesi ile erteledikçe erteleriz. Bir de bakarız ki yıllar geçmiş hala buraları gezememişiz, görememişiz. 09.05.2012 Çarşamba günü bizler için böyle yerlerden olan Konak'a, Varyant'a,
her gittiğimizde yanından gelip geçtiğimiz İzmir Arkeoloji Müzesi ile Ümran Baradan Oyuncak
Müzesi'ni gezmeye görmeye sevgili Şinasi YÜKSEL Ağabey'imle birlikte, yanımıza eşlerimizi de alarak gittik. Karşıyaka’dan Konak’a vapur ile geçip Konak Meydanı’nda Saat Kulesiİlk Kurşun Anıtı ve Yunanlıları denize döküp
göndere bayrağımızı çekerek tüm dünyaya zaferimizi ilan ettiğimiz İzmir Hükümet Konağı resimlerini çektikten sonra Varyant’a doğru yürümeye başladık. İlk durağımız Konak Belediyesi Ümran Baradan Oyun ve Oyuncak Müzesi oldu. Çocukluğumuzun oyuncaklarını görmek bizleri tekrar o günlere götürdü. Ayrıca burada
birçok farklı ülkenin çocuk oyuncakları da var. Bunları görünce kültürler ne kadar farklı olursa olsun çocuğun her yerde çocuk olduğunu, erkek çocuklar için at-araba-uçak, kız çocukları için bebek-kıyafet-mutfak olduğunu bir kez daha gördük. Müzeden çıktıktan sonra sıcak havada Varyant’ın keskin virajlarını döne döne yükseldik.
Yükseldikçe İzmir Körfezi’nin muhteşem manzarası ayaklarımızın altında kalmaya başladı. Varyant Çinili Camii avlusunda, hem yorgunluk çayı içmek, hem manzarayı seyretmek, hem de biraz soluklanmak için mola verdik. Yalnız ağaçlar yüzünden buradan manzara çok iyi seyredilemiyor. Ayrıca yoğun araba sesi de cabası.
Soğuk limonata, çay ve kahveden sonra Çinili Camii’nin hemen karşı sokağındaki, Kırım Çiğ (Şi) Börek ve Mantı Evi’ne geçtik. (0 232 2503361) Kırım Çiğ (Şi) Börek’çinin börekleri, yaklaşık 120-130 yıl önce Kırım’dan göçmek zorunda kalan ailenin yanında getirdiği döküm kazanlarda pişiriliyor. Bu döküm kazanlar Orta Asya’dan
beri, Türk toplumlarında her ailenin olmazsa olmazı. Küçük, çok ağır değil, sağlam. Bu kazanlarda ekmek, börek, yemek her yerde rahatlıkla pişirilebiliyor. Burayı şu an dördüncü kuşak Sn. Bülent ERDEM işletiyor. Babası Sn. Nihat ERDEM amca ile, Kırım’dan göç öyküleri üzerine biraz sohbet ediyoruz. Göç sırasında Nihat Amca’nın
babasının 6 yaşında olduğunu öğreniyorum. Nefis Çiğ (Şi) böreklerimizi yedikten sonra İzmir Körfezi’nin muhteşem manzarasını seyrederek, ağır ağır İzmir Arkeoloji Müzesi’ne geliyoruz. Hafta içi olduğu için müze çok sakin. Bizden başka kimse yok. Rahat rahat, sindire sindire müzeyi geziyoruz. SmyrnaKymePanaztepe
Baklatepe, Larissa, Teos, Iasos, Klazomenai, Limantepe gibi yerlerde bulunan eserler burada sergileniyor. Böylece daha önce birkaçına gidip hiç eser görememiş olmanın cevabını burada buluyorum. Çünkü bulunup çıkarılan eserler buraya getirilmiş. İzmir Arkeoloji Müzesi’nin en güzel yerlerinden birisi, ikinci katta
bulunan mücevher ve para bölümü. Antik dönem, Roma, Bizans, Selçuklu, Osmanlı paraları, takıları, mücevherleri çok güzel bir şekilde sergileniyor. Yalnız burada resim çekmek yasak. Arkeoloji müzesinden sonra Etnoğrafya Müzesi'ni geziyoruz. Etnoğrafya Müzesi’nin merdivenleri ilgimi çekiyor. Yuvarlak, beyaz mermerden,
görünür yerde destek olmadan son kata kadar döne döne çıkıyor. Buradaki bez objelerin bazıları bize çok kirli geliyor. "Acaba yıkanamaz mı?" diye kendi kendimize soruyoruz. Akşamı etmişiz. Müzenin bahçesinde bulunan Lahit mezarları yorgunluktan
gezemiyoruz. Acaba Varyant araç trafiğine kapatılarak, çay bahçeleri, restoranlar, seyir yerleri olan yaya yolu olarak düzenlenemez mi? Böylece muhteşem İzmir Körfezi manzarası ön plana çıkar, şimdiki olumsuz görüntülerden kurtulunabilinir diye Şinasi Hocam ile fikir teatisinde bulunarak evlere dönüyoruz.

KONAK Meydanı (Saat Kulesi, Hükümet Konağı, Hasan Tahsin Anıtı, Konak Camii), VARYANT, Konak Belediyesi ÜMRAN BARADAN ÇOCUK ve OYUNCAK Müzesi, KIRIM ÇİĞ (Şİ) BÖREK EVİ, ARKEOLOJİ ve ETNOĞRAFYA Müzeleri fotoğraflarını görmek isterseniz lütfen burayı tıklayınız.

Not: Hürriyet Gazetesi yazarı Sn.Yılmaz ÖZDİL'in, 15 Mayıs 1919 Tarihinde şehit edilerek Kurtuluş Şavaşı kıvılcımını başlatan HASAN TAHSİN ve anma törenleri hakkında, 15.05.2012 Salı günü yazdığı yazıyı okumak isterseniz lütfen burayı tıklayınız.