1 Aralık 2009 Salı

FRİG VADİSİ Etkinliği

18-19 Nisan 2009 Tarihinde, Oğlum Bahadır ile birlikte, Zirve Dağcılık Bursa Şb.'nin düzenlediği Frig Vadisi etkinliğine katıldım.
Bu bölge Afyon, Eskişehir, Kütahya üçgeninde bulunuyor. Çok geniş bir alan. Ama çok güzel bir alan. Bu yaşıma kadar bu bölgenin farkında olmadığım için kendimden utandım. İnsanlar tarih ile iç içe yaşıyorlar. Hatta Ayazini'nde aynı mezarlığı kullanıyorlar. Karlı tepelerin eşliğinde benim için rüya gibi bir etkinlik oldu. Ve tabiiki her rüya gibi çok kısa sürdü.
Ayazini beldesi Belediye Başkanı'nın hazırlattığı kısır, çay, bükme, gözleme çok güzeldi.
Sn. Hilal KESKİN nezdinde Bursa Ekibine ve Afyon'dan Miktat Bey'e tekrar çok teşekkür ediyorum.

Yazılıkaya, Midas, Frig ve Hitit kalıntılarıTapınaklar, Kral Mezarları, Peri Bacaları, Arog ve Tarkan filmlerinin çekildiği alanların gezi fotoğraflarını görmek için lütfen burayı tıklayınız.

Arkeolog Sn. Hilal KESKİN Hanımefendinin anlatımı ile, MİDAS Yazılı Kaya ve bölge tarihini öğrenmek isterseniz lütfen burayı tıklayınız. (Facebook'da Ayhan YÖRÜK profilinden Video bölümünde)

Bu etkinlik ile ilgili, İzmir Zirve'den Ayşen BENLİ Hanımefendi'nin kaleme aldığı "FRİG VADİSİ GEZİ ÖYKÜSÜ" yazısı çok güzel olmuş. Etkinliği kronolojik olarak anlattığı yazısını aşağıya kopyaladım. Ayşe Hanım'ın eline sağlık.

‘FRİG VADİSİ’ GEZİ ÖYKÜSÜ 18-19 Nisan 2009
Katılanlar
Zirve İzmir Şubesi, Bursa Şubesi, İstanbul Şubesi, Afyon Temsilciliği
Akut Bursa, Eskişehir, Osmaniye, Bilecik’ten katılımcılar
Rehberler
Bursa Şubesinden, Arkeolog Hilal Keskin
Afyon Temsilcisi Mitat Şener
Cuma, 17 Nisan 2009 Saat 24.00 İzmir Konak’tan yola çıktık.
Cumartesi, 18 Nisan 2009
5.00-6.00 Zirve İzmir Şubesi katılımcıları Afyon’da bir pastane de kahvaltı yaptık.
6.30
Zirve İzmir Şubesinden katılımcılar olarak ilk kamp yeri ESKİŞEHİR Büyükyayla Gölü yaylasına vardık. Zirve Bursa Şubesi katılımcıları sabaha karşı saat 3.30 da bölgeye varıp çadır kurmuşlar ve çevresi kırağı tutmuş yaylada soğuk gecede güçlükle uyumaya çalışmışlardı. Yaktıkları ateşin yanında ısınmaya çalıştık.
İstanbul şubesi katımcılarını burada bekledik. Bu arada Bursa, İzmir ve İstanbul araçlarının hepsi de yol kenarını aşarken çamura saplandılar. Halatlarla araçlar birbirine bağlanarak ve katılımcıların itmesiyle 3 araç da kurtarıldı.
Büyükyayla gölü çevresini dolaştık.
9.00-9.30
Kümbet köyü Camii
Kümbet, Leylekler, Atla çift süren köylüler, Koyun sürüleri.
10.00 Yapıldak köyü, Asar Kale
10.20 Yazılıkaya, Midas Şehri, Frig ve Hitit kalıntıları, 2 Tapınak, Kral Mezarları,
Kütüphaneye müze bileti ödeme.
12.05 İlkokulda çay ve börek molası.
12.25 Hareket
13.10 AFYON Göynüş Vadisi, Aslankaya, Aslantaş, Maltaş, Yılankaya, Kapıkaya tapınak ve mezarlar.
14.30-15.30
Emre Gölü Kayalıkları çevresinde öğle molası
Piknik yapan Afyon Kız meslek lisesi öğrencileri ve öğretmenleri ile sohbet, zirve broşürü verdik.
16.00
Geç Bizans dönemi kilise kalıntısı kayalık oyuğu.
Toprak örtülü yeraltı mekanı. (AROG filmi burada çekilmiş.)
17.00-17.30
Döğer Kasabası, Kervansaray iyi korunmuş. İhsaniye’den geçtik. Ablak köy’den geçtik.
Gazlı Göl Kasabasından geçtik, şifalı kaplıca var, bir sürü kooperatif evleri yapılmış.
18.05 Seyitgazi tarafına döndük. Yaylabağ kasabası yol ayrımından geçtik.
Kayıhan kasabasından geçtik(hepsi İhsaniye’ye bağlı).
18.16
Ayazini Metropolisi’ne vardık. Köylüler haşhaşlı gözleme, ıspanaklı, patatesli börek, çay, kola hazırlamış, çimlerde yer halılarında, sinilerde yedik. Kendi yemeklerimizi hazırlamamıza gerek kalmadı.
Belediye Başkanı Atilla Kızıldere ile (28 yaşında, DSP den 29 martta kazanmış, daha önceki belediye başkanı AKP liymiş) bir köy evini (kaya oyukları ile ev bütünleşmiş, kademelerde bahçe ve terasları var, buraları restore edilse adeta keşfedilmemiş bir Avanos ve Kapadokya gibi) gezdik.
Köyde Belediye Başkanı ile dolaştık. İnekler, mandalar yanımızdan geçti, burada hayvancılık iyi. Kayalıklarda dolaştık.
Restoran ve kafe olarak Ayazini taşı ile inşa ettikleri binayı gezdik, hoş, bir bakımla turistik lokanta haline getirilebilir.
Kapalı mekanı, mutfağı, üstü açık yanları duvarlı iç avlusu, dışta açık bahçesi var.
Akşam Belediye başkanının aydınlattığı, çadırlarımızı kurduğumuz çevresi kayalıklarla çevrili yeşil vadiye girerken harika bir havai fişek gösterisi ile karşılaştık.
Akşam Bursa’dan Emel’in yaptığı kısırla çay içtik, harikaydı.
Köylüler ve bizler şarkılar, türküler söyledik. Köylüler kadın, erkek, genç kız solo şarkılar, türküler söylediler. Buradaki uygar bir halk. Ola ki Makedonya’dan Balkanlardan buralara kaçarak yerleşen Friglerin kuşaklar sonrası genleri kanlarında var.
Bursa’lılar, Midas’ın Kulakları efsanesini tiyatro oyunu olarak canlandırarak geceye anlam kattılar.
İp halat çekmeyi Belediye Başkanı ve köyün delikanlıları kazandı! Sandalye kapmaca yine o delikanlılarda kaldı. Playback yarışması, Bursalıların şarkı şovları, halaylar ve tüm oyunları soğuk geceye aldırmadan zevkle izledik, katıldık.
23.00
Bir bölümümüz çadırlara çekilip yattık ama uyumak ne mümkün!
Dışarıda İzmir Şube Başkanı Yaşar Küsbeci yönetiminde şarkılar koro halinde devam ediyor!
Hatta 24.00 da duydum, Yaşar Küsbeci şimdi artık uyku zamanı diyor ama aradan bir güzel şarkı daha seslendirilince belki de en çok o severek devam ediyor! Yatışları sanırım 00.30 u buldu. Ama yine de emin değilim!
Gece çok soğuk değildi, dinlenebildik.
Pazar, 19 Nisan 2009
6.45
Sabah tuvalet telaşı. Akşam tıkanan tuvaleti köylüler sabaha kadar uğraşıp tamir etmişler.
7.30
Kahvaltı. Köylüler çay ve gözleme hizmetine devam ediyor, güleryüzleri inanılmaz hoş, gece de başımızda nöbet tutmuşlar!
8.00
Köy kızı Özlem’le (2 yıl once 8. sınıfı bitirip okumaya son vermiş, Belediye başkanının yeğeni oluyor) bakkala gittim, biten çayı alıp yetiştirecek, zirvecilere çay yapmak için. Evlerin resimlerini çekiyorum, beni yalnız bırakmak istemiyor.
Burada sadece ilköğretim okulu var, kızları en çok 8. sınıfa kadar okutuyorlarmış, erkeklerden çok azı 30 km uzakta 1.5 lira gidiş 1.5 lira dönüş olan Afyon’a gidip okuyormuş. Keşke Zirve olarak buradan bir veya iki kızı okutabilsek! Anne, babalarına ben ve İzmir zirveden Ayhan bey okutun dedik ama olurları çok kibarca idi sadece!
Köylü kadınlar hazırlanmışlar, traktörlerle haşhaşa çapa yapmaya gidiyorlar, iyi sabahlar diyoruz hepsine! Köylü kadınlardan biri başımdaki kırmızı şapkamı beğendi ‘Versene o kırmızı şapkanı takayım’ dedi ama e ben de şapkalarımı seviyorum, bırakamadım!
Onun yerine bütün zirveciler aramızda para toplayıp gözleme, börek, çay ve tüm hizmetleri, güleryüzlülükleri için köylülere emeklerinin karşılığını vermeye çalıştık.
Kayalarda köylülerin evlerine yakın bağladığı birçok köpek var, doğrudan bakınca havlıyorlar.
9.30
Grubumuz Ayazini kilisesi ve kaya mezarlarına gitti. Biz Yasemin Aşar’la kayalarda dolaştığımızdan geç kalmayalım diye çadırlarımızı toplamaya başladık, çünkü grup biz kayalardayken çadırları toplamıştı.
Yakınımızdaki ahşap ön teras yapılmış olan eski tahıl ambarı olarak da kullanılmış, wc bile olan kaya inlerini gezdik.
11.00 Ayazini’nden köylülerle vedalaşıp ayrıldık.
11.20-11.39 Aydalaz Kalesi Tahıl ambarları. Yüksek tepede.
12.00 Ayazini dondurma molası.
13.00-13.58
Kıyırlar köyü Kireç taşlı peri bacası görünümlü kayalıklar. Karanlık in (Eski hristiyanlıkta kilise olarak kullanılmış) Böcü ini.
14.10-14.40 Selimiye köyü, Selimiye kaya mezarları.
14.58
Ornaş kaya yerleşimleri. Bir grup kaya mezarlarına gitti 1.5 km. Bir grup acıkanlar yanımızdaki yiyecekleri yeme molası verdi.
Ornaş’tan ayrılırken İstanbullularla vedalaştık, onlar geri dönüşe geçti. Yapındaş’tan geçtik.
16.29 Öldümler
17.03 Seydiler Kaya mezarları. Seydiler Hanı (Kuduz tedavisi)
18.13 Kırkinler’i gezdik. Bursalılarla vedalaştık.
18.30
Atatürk’ün adını verdiği Afyon çarşı içindeki eski ‘İkbal’ Lokantasında tandır ve kaymaklı ekmek tatlısı yedik.
Lokantanın Yıldız sarayından geldiği söylenen iki tarihi kocaman süslü altın yaldız çerçeveli aynası dikkat çekiciydi.
Lokantanın üst kat pencereleri Afyon kayalığı tepesinde Afyon kalesi manzaralıydı ama biz aşağı katta yedik.
01.00
Karşıyaka Bostanlı’da evime vardım. Sağolsun eski zirveci İsmail Işıldak o saatte bizi evlerimize kadar bıraktı.
Herşey çok güzeldi. Harika bir anı oldu. Sevgiler.